som är härdig i zon 5 eller högre skulle vilja pröva att ha en sån i min trädgård, tycker dom ser så läckra ut annars får jag väl satsa på någon som jag vinterförvarar tänkte passa på att titta på mässan
KURT
15-03-2007, 10:07
De flesta av våra inhemska insektsätare, klarar sig i hela landet. men de kanske inte är så spektakulära att de odlas som prydnadsväxter?
Tjoppa
15-03-2007, 16:51
Kolla in på www.brutalablommor.se som har ett stort sortiment och är inriktade på just köttätande växter.
jag har en sådan och den trivs bra upp till zon 3 . man skulle även kunna testa den längre upp där snön skyddar . den vill växa i fuktig miljö gärna i torv och vissnar ner om vintern är hård min har dock för det mesta varit vintergrön denna vinter
Som Kurt skriver är de inhemska insektsfångarna härdiga i höga zoner. Vi tycker att flugtrumpeten är dekorativ hela året. Getingarna väljer den i stället för våra ölglas. Getingfälla M.v.h. Bernt
Caisy
30-03-2007, 23:08
Om jag då oxå skulle plantera trumpeten vid min damm... Finns risken att den tar fjärilar oxå? Eller är de för stora? Är tacksam för alla våra fjärilar och vill gärna ha dem kvar, är dock alergisk mot getingar och låter de gärna gå en hemsk död till mötes.
Alexander-VG-zon3
30-03-2007, 23:25
CITAT (Caisy @ 31-03-2007, 00:08)
Om jag då oxå skulle plantera trumpeten vid min damm... Finns risken att den tar fjärilar oxå? Eller är de för stora? Är tacksam för alla våra fjärilar och vill gärna ha dem kvar, är dock alergisk mot getingar och låter de gärna gå en hemsk död till mötes.
den tar flugor och flygande saker i samma storlek mina har aldrig tat fjärilar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.