Full version: Litet olivträd
zon1
Jag har ett litet olivträd som har övervintrat i vår källare. Trots att där är rätt kallt (ca +10) har den fortsatt att växa men den har också tappat lite blad. Nu är den väldigt spretig med fyra långa grenar som är rätt kala med lite grönt i topparna. Det hela ser rätt trist ut. Vädret är bra hos oss och jag har ställt ut krukan nu (har inget uterum). Hur kan jag få den lite snyggare och buskigare? Kan/ska jag klippa ner den och hur och när så i fall? Tips mottages tacksamt.
catlady
Om du sätter ut den redan nu så kan du behöva ta in den på nätter det rör sig ner mot nollan igen. Man vet ju aldrig på våren. Oliver är rätt så lätta, vill ha mycket ljus (= sol) och får inte så lätt skadedjur. De tåler ett par minusgrader, så om man har en skyddad uteplats i Skåne så kan den faktsikt stå ute året om.
Om du vill göra ett träd och inte en buske av det, så kan du klippa av grenar som sitter mycket långt ner på stammen. Om den inte har en tydlig topp så kan du behöva stamma upp den gren som ser ut att växa mest rakt upp/den som ser mest ut som stam.
Min lilla oliv har stått svalt i i söder hela vintern och har inte tappat några blad. Nu kommer små färska ljusa blad på den, och snart ska jag börja flytta ut den på dagarna.
Lycka till!
Alexander-VG-zon3
den ska ha kallare på vintern än +10c ( natt temp -5c 0c och dags temp +5c +10c ) för optimal övervintring .
så det är helt normalt som den gjort i vinter tappa några blad och växa nya i toppen .
som catlady sa så klara den att stå ute som ett frilands planterade träd i zon 1-2 med skydd vintertid beroende på vintern blir denna vinter har inte mina fått nåt skydd . den klara -15c om den står torrt och att man skyddar den från solen och om det blir varmt på vintern även skyddar man den om det går ner mot -12c -15c . du kan sätta ut den nu och ta in den om det blir -5c -10c . jag sköter dom så här vattna när det är torrt på sommaren och göda med citrusnäring och ta ut den på våren ( i skuggan först ) sen så ha den ute tills det blir -10c ( frost gör att den blommar rikligare ) . sen i vintervila 0c +5c . du kan stamma upp den eller toppa grenarna som catlady sa . stammar du upp får du ett träd , toppar du den så blir det en buske . du ska även toppa kronan fast den är uppstammad
zon1
Tackar för hjälpen. Betyder detta att jag ska vänta till nästa viloperiod med att klippa topparna eller kan jag ge mig på den under t ex JAS-månaderna?
Alexander-VG-zon3
CITAT (zon1 @ 15-03-2007, 21:49) *
Tackar för hjälpen. Betyder detta att jag ska vänta till nästa viloperiod med att klippa topparna eller kan jag ge mig på den under t ex JAS-månaderna?

oliver blöder inte , du kan klippa nån gång mitten av sommaren eller sen vår .
Lady Hamilton
Mitt olivträd som övervintrat i ljus (men ej under lysrör) och sval miljö håller nu som bäst på att skjuta nya skott och börja blomma, så kolla på grenarna så att du inte klipper bort ev.blommor.
Eva St
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2007, 22:28) *
Mitt olivträd som övervintrat i ljus (men ej under lysrör) och sval miljö håller nu som bäst på att skjuta nya skott och börja blomma, så kolla på grenarna så att du inte klipper bort ev.blommor.

-cry-.gif ÅHHH Vill också ha blommor på min g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon