snillan
15-03-2007, 13:08
Hej
Jag har en sån tur så vi har en liten allt-i-allo gubbe som är anställd i min makes familjeföretag, som kommer och klipper mina träd och hjälper till med sånt som behövs. Nu har han klippt mitt päron och äppelträd och skall mala ner grenarna i en flismaskin (tror jag det heter) det blir väldig finfördelat.
Vad kan jag göra med detta, Skall jag bara vårstäda rabatten från vissna perenner och löv och täcka med fliset istället, eller bör jag försöka vända ner det i jorden, eller....bör jag inte alls lägga det i mina rabatter!!!!!!
Snillan
Mia, zon 3
15-03-2007, 14:04
Jo, du kan lägga det i rabatterna om du vill. Men kanske inte runt små nyplanterade växter. Proffsen säger visst att förmultningen av fliset stjäl en del kväve ur ytjorden, så att det blir tillfällig näringsbrist. På så sätt motverkar det ogräs, och det är ju bra. Men även de växter man vill ha i rabatten påverkas ju. Jag använder gärna mitt flis som kompostströ, eller att lägga på gångar - skönt att gå på!. Annars kan man kompostera fliset ihop med något riktigt kväverikt - färst gräsklipp t.ex. Och så kan man pinka på högen - då blir det fart...
snillan
15-03-2007, 17:42
Hej Mia !
jag gillar inte att "pinka" ute......går det lika bra om hunden fixar det tror du
Snillan