Morbid
Jag undrar vad det finns för tuvbildande vatten/kärrväxter att köpa. De kommer att stå utomhus året runt och därigenom utsättas för frysning.

Åsnan
Har en damm på 10 kvardrat, djupaste delen 72 cm, minsta (kärren) 5 cm.
Jag har många av de växter som finns i sjöarna här rundomkring i min damm.
De flesta gick att köpa i vanligt trädgårdshandel.
De finaste är Calthapalustris , gula blommor som stora smörblommor, om du klipper av överblommade blommor är bladen hela året jättefin. Denna finns i olika färg men de gula är vackrast.
Sagitaria sagitufolia (pilblad). Lyshryn Salicarta (Jag vet inte det svenka namnen) lilla blomor i stora flor, jättevacker. Butonus ambellatus= en hög vacker lilla blomma, på mitt språk snanblomma.
Men undvik "cigarrer" för de borrar sig genom dammfolien.
Svälting är jättevackra o frör ut sig mycket men lätt att ta bort plantor som du inte vill ha. Jag har hämtat små vass ur sjön o det blr 30 cm höga tuvor men kollosal med rötter. dem måste jag ta ut o klippa mycket varje år. jag har allt i krog som jag sytt av myggnät med ett handtag av ståltråd. jätte lätt att ta upp med en större. Lycka till, det är härligt med damm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon