marylou77
confused.gif Hejsan

Någon som kan svara på hur jag ska göra nu... Mina smultronplantor har stått på balkongen under vintern så nu står de där med vissna bruna blad. Hur gör jag nu? Ska jag omplantera de? Börja vattna? Fylla på med jord?

Mvh Marie
marylou555@hotmail.com
Fenja
Hej och välkommen hit!
I vilken växtzon bor du, du kan kolla det här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32711&a=353468? Har det börjat att skjuta nya görna blad i plantorna? Bor du i Skåne är det dags att klippa bort alla gamla blad och ge dem en större kruka med ny jord. Du ska också börja vattna dem, det är viktigt att du inte låter dem torka ut när de börjat vakna. Bor du längre norr ut så kanske du ska vänta, tills snön börjar smälta undan och det tinat ordentligt i krukorna innan du gör något åt dem.
Mvh
Fenja
anna_rispan
Hej!
Du har haft dem på balkongen hela vintern alltså. Jag har inte provat att övervintra just smultron men gräslök har jag lyckats får att överleva. Och i höstas planterade jag en kaprifol o en benved som stått över sina första viner nu.

Har det tinat i jorden får du vattna lite. Är det hål i kärlet så att överskottsvatten kan rinna ut o så?
Det är väl det jag kan komma på. Vattna lite o ta bort det torra o döda. o hoppas att de vaknar.

Om de lever kan du säkert hälla på lite ny jord om det har sjunkit mycket.
marylou77
Tack för svaren, svårt att veta om och när det är dags, bor i S-holm dvs zon III. Kanske kan fixa lite med smultronen snart då. Har faktiskt vattnat de två ggr redan. Det är lite grönt på ena plantan så jag hoppas de tar sig.

//Marie
anna_rispan
hur många plantor har du? hur stor bytta har du till dem? jag blir nyfiken för om du klarar att övervintra smultron så borde jag också klara det!

p.s du missar väl inte avdelningen under va? Balkongodling mm
ewa zon 3
CITAT (marylou77 @ 15-03-2007, 16:16) *
Tack för svaren, svårt att veta om och när det är dags, bor i S-holm dvs zon III. Kanske kan fixa lite med smultronen snart då. Har faktiskt vattnat de två ggr redan. Det är lite grönt på ena plantan så jag hoppas de tar sig.

//Marie

Har övervintrat smultron i smultronkruka många år i samma zon som du och det har fungerat bra.
Mitt råd är att ta det väldigt försiktigt med vattningen och hålla jorden precis bara lätt fuktig.
Stick ner fingret i krukan och kolla. Smultron är rätt torktåliga tummenupp.gif
Plantera om behöver du inte göra förrän växtligheten kommit igång ordentligt. Kommer det en köldknäpp sen när det kommit blad så lägg en tidning, fiberduk el liknade över för att skydda de späda bladen mot frost under natten.

/Ewa
anna_rispan
hur stort kärl har du då Ewa??
ewa zon 3
Smultronkrukan har 12 planteringshål och rymmer ca 15-20 liter gissar jag.

/Ewa
anna_rispan
är det något som säljs som smultronkruka eller är det en sån där stor kruka som brukar vara vit o så är det som små hål runt om??
ewa zon 3
Stor vit kruka med hål runt om? Ledsen vet inte vad du menar confused.gif

Den jag har är gjord i glaserad keramik och har tre st handtag upptill och är formad som en urna
Planteringshålen är rätt små och inte så stora som på de flesta smultronkrukor jag sett på senare tid.
Min är köpt i England för ca 15 år sedan och är lite gammaldags utformad.
Men jag tror inte smultronen bryr sig så mycket om hur krukan ser det växer nog bra ändå tummenupp.gif
Det som är bra med smultronkrukan är att man får plats med mycket smultronplant på liten yta.
Kom bara ihåg att vända den då och då så att alla plantor får lika mycket sol

/Ewa
anna_rispan
En sån här tänkte jag på. Är det något liknande du har?
marylou77
Tack än en gång allihopa! Hoppas verkligen att jag lyckas.
Men de torkade bladen bladen som hänger nu då? Vad gör man med de?
smiley_small_hug.gif
ewa zon 3
CITAT (marylou77 @ 19-03-2007, 17:20) *
Tack än en gång allihopa! Hoppas verkligen att jag lyckas.
Men de torkade bladen bladen som hänger nu då? Vad gör man med de?
smiley_small_hug.gif

Jag brukar ta bort dom när risken för nattfrost med flera minusgrader är över. De gamla torkade bladen skyddar de nya späda.
Vill du städa nu så täck med något som vid risk för frost som jag skrev tidigare tummenupp.gif

/Ewa

CITAT (anna_rispan @ 18-03-2007, 18:24) *
En sån här tänkte jag på. Är det något liknande du har?

Jo, det är något likande men din är mycket mer modernistiskt utformad flirting.gif

/Ewa
marylou77
Nu undrar även jagom den här krukan som ni pratar om... giggle.gif hur gör man med en sån? Lägger man frön i dessa hål efter man fyllt krukan med jord? Hur vattnar man? Vattnar man i hålen?
//Marie confused.gif
anna_rispan
jag kan tyvärr inget om att fröså smultron. men du kan ju sticka ner en liten nyplanta. det borde räcka att vattna uppifrån för vattnet sprids ju i hela jordvolymen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon