catlady
15-03-2007, 15:36
Vad ska man akta sig för att odla i stort kallväxthus i söder i zon 1? Stod inne i ett när det var 12 grader ute och strålande sol, och därinne var det 25 grader! Jag kan inte ens tänka mig hur varmt det blir i mitten av sommaren! Ska tilläggas att det saknar ventilation förutom dörrar och lösa rutor. Utan vind så står det alltså still... Tips och råd?
Lena i Torslanda
15-03-2007, 15:39
Det behövs alltid en fläkt för att få cirkulation. Under sommaren låter man dörren stå öppen, likaså fönstren. Fönster med fönsteröppnare borde kunna gå att sätta in. Finns inga begränsingar i vad man kan odla - tvärt om!
catlady
15-03-2007, 15:43
Ok, tack för svar!

Då antar jag att jag behöver veta vilken sorts fläkt jag borde titta på? Namn, återförsäljningsställen i Skåne?
Lena i Torslanda
15-03-2007, 15:52
Själv kör jag med en fläkt från Willab (Båstad) men det finns säker fler att välja på.
Jonas70
15-03-2007, 15:55
Fläktar finns ju överallt att köpa: byggvaruhus, Rusta, Jula mm
catlady
15-03-2007, 16:23
Ok, tack för svar!
Fläkt i all ära men det borde väl gå att installera nån typ av öppningsbara fönster i taket eller ??
Om inte så är det en rejäl fläkt som krävs, termostatstyrd och hela luftvolymen måste bytas flera gånger per timme när det är varmt.
Kombinera med skuggardiner eller annat som minskar den direkta ljusinstrålningen.
Utan ordentlig ventilation/värmereglerig kommer det att bli omöjligt att odla allt annat än kaktusar ... typ.
Alexander-VG-zon3
17-03-2007, 00:51
som sagt innan behövs ventilation m.m. fult öppet på sommaren .
ökenpalmer,kaktusar,crassula,agave exempel opuntia,robusta palmer och Washingtonia filifera tål upp till 50-60C och låg fukt då krävs stora krukor . även äkta dadelpalm och deras kanariska släkting tål upp till +40c däremot pygme dalen klara inte högra temperaturer den vill ha som max +25c och hög hög fukt så man måste se upp om man ska köpa dadelpalmer så man köper rätt
medelhavs växter oliv,nerium,rosmarin,lavendel,granatäpple m.m. tål ca 40-45 även afrikas kärleks lilja och änglatrumpet kan ta upp till +40c +45c för det hade mina i somras i söder och medelhavsväxterna och öken växter kan tåla en hel del i frost . man ska inte välja citrusar dom klara inte det alltså hettan . om man öppnar och luftar och får ner graderna så kan tomater och andra sånna växter som vill ha varmt och fuktigt funka i grönsaks väg .
Preussen
24-03-2007, 10:15
sen kan du alltid kyla av växthuset genom att duscha det utanpå. sätt vattenspridaren på det. själv brukar jag göra det och det funkar.
kerstin z5-6
24-03-2007, 11:55
Finns inga automatiska fönsteröppnare i taket är det de första du bör installera
catlady
24-03-2007, 14:35
Nej, inga automatiska fönsteröppnare - men fönster finns det! Och förre ägaren säger att om man öppnar alla dem + dörrarna på båda sidor av växthuset så räcker det. Vi får väl se... Hur varmt kan tomat, paprika och aubergine stå?
25-30 grader är MAX under längre perioder. Naturligtvis blir det varmare under riktigt heta dagar.
Automatiska öppnare är ett måste, dom kostar inte speciellt mycket och om du inte är hemma varje dag, hela dan, går det ju inte att reglera det manuellt.
Jonas70
26-03-2007, 09:23
Jag kommer i och för sig vara hemma hela sommaren, men tänkte nog ändå investera i fyra automatiska öppnare för att slippa tänka på att öppna och stänga de där fönsterna beroende på hur varmt det är.
För mig som gärna sover till 11 är inte manuell öppning nåt alternativ !!
Är inte så sugen på att sätta väckarklockan på 7 varje dag hela sommaren bara för att kolla om det är soligt och sen gå ut och öppna alla luckor ...
Jonas70
27-03-2007, 13:52
Har man en liten tös och passa så är man nog uppe vid sju på morgonen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.