Full version: Så fjällsippor
Lena zon 5
Hej!
Jag har köpt en påse Fjällsippe frö hos Impecta som jag tänkte så. Ser nu att det står att det ska sås i krukor i grusblandad lövjord. Vet någon vad det är för något? Måste man köpa någon specialjord för att det ska fungera eller kan jag använda vanlig såjord?
confused.gif
Mvh Lena
Gåsis
Jag kan ha jättefel men jag skulle använda vanlig såjord och blanda i lite extra grus. Här växer fjällsippan på kalkrik mark.

/Åsa
kerstin z5-6
jag sådde dem i fjol i vanlig perlitblandad såjord : skrev såhär 4v kallstratifiering ute, därefter grott under lysrör efter 7 dagar
så o ställ ut sådden så gror de ute såhär pass sent på vårvintern
Lena zon 5
Hej!

Tack för era svar! Kanske dum fråga men grus för mig är sånt man har på gårdsplanen, funkar det att blanda ut jorden med sand eller ska det vara något grövre?
rolleyes.gif
Gåsis
Grus kan vara sånt man sandar ute med. Norpa lite från vägen och skölj väl om du bor där dom saltar.

/Åsa
Lena zon 5
Tusen tack, vilket toppenforum detta är med alla suveräna och snabba svar smiley_small_hug.gif
Fenja
Jag har sått mina i vanlig jord och de kom upp i stora mängder!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon