Full version: Fuschiasticklingar
Tjoppa
Idag har jag varit nere och köpt två stycken fuschiasticklingar, en Blue satin och en som heter Lanchire lady (som jag inte kunde hitta någon info om på nätet, men liknar denna Swingtime fast lite mer åt det gula hållet).
Jag blir så glad bara jag tänker på det, så det var egentligen bara det jag ville säga. wub.gif
Till helgen ska jag nog ner och köpa några till. rolleyes.gif
ZaraP
Hallo!
Samma här, köpte Harry Grey och El Camino... vet ingenting om fuchsia så
spänande att få prova! tongue.gif Harryn är en hängsort förstod jag, men den andra
tänkte jag försöka stamma upp... tog bort de nedersta bladen och gav en liten
stödpinne! wub.gif
Var ska jag ha dom nu? De är ju fina knubbiga små plantor, klarar de fönsterljuset
eller kräver de extrabelysning nu? eh... de stjäl ju lite mycket utrymme från
alla fröbebbar då, hrm.... Ok med rumstemperatur eller ska de stå svalt?

ZaraP
Lady Hamilton
Sticklingarna vill gärna ha det svalt och stå under lysrören rolleyes.gif
Miamamma
Ja tänk vad man blir lycklig av att köpa fuchsiasticklingar! wub.gif
Själv kom jag undan med bara fjorton sorter. whist.gif
Jonas70
Svalt och ljust är mitt råd när det gäller dessa sticklingar. Annars är det lätt att de blir gängliga.
Tjoppa
Nu har jag varit nere och köpt fyra sorter till, Angie, Circus Spangles, Jack Shahan och Blue Mirage.
O så lycklig man blir! wub.gif

Jag har bara en endaste liten fråga bara. Man ska ju toppa fuchsior, men hur exakt ska man göra när man toppar sticklingarna? De jag har köpt är ca 10cm med 3-5 bladpar. Ska jag toppa dem redan, eller ska jag låta dem växa lite till?
(Fast nu när jag läser vad jag skriver så känns det logiska som att jag borde toppa dem. Men det skadar aldrig att fråga.)

Tillägg: Glömde säga att jag råkade blanda ihop de jag köpte idag också, så det kommer att bli en liten överraskning vilken som är vilken. confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon