Full version: Plommonträd
zon1
Jag vill plantera ett plommonträd och tanken är att förutom att det ska ge god frukt så vill jag att det skymmer insynen från grannens fönster. Så min fråga är; vilka plommonträd blir lite högre och har god frukt?
Ophelia
Jag vet inte vad som menas med högt men dessa är starkväxande och ska vara riktigt fina i smaken: Reine Claude d’Oullins (självfertil), Reine Claude Althans, Opal (självfertil) och allmänt rödplommon.

Finns många fler men dessa tycker jag är bra för de finns som E-planta. Jag gillar själv Opal.
nevva
Har ett Opal träd sedan 3 år, men ännu ingen frukt. När kan man förvänta sg lite skörd?
nevva
Ophelia
Hmmm......ja det är ju tidigbärande men du får nog vänta lite. Den vill nog etablera sig först. Klipper du du trädet? Om du gör det så ska du vara mycket försiktig så du inte klipper bort blombärande skott smile.gif
Värsjö
Jag tror du skulle bli nöjd med det ovan nämnda Reine Claude dÓullins. Trädet blir stort och högväxt. Frukterna stora, gröngula till gula med söt smak och fin konsistens.
nevva
tack ophelia,Opalen är oklippt och ska så förbli till i höst ialla fall
zon1
Tack för tipsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon