Jag vill plantera ett plommonträd och tanken är att förutom att det ska ge god frukt så vill jag att det skymmer insynen från grannens fönster. Så min fråga är; vilka plommonträd blir lite högre och har god frukt?
Ophelia
15-03-2007, 18:56
Jag vet inte vad som menas med högt men dessa är starkväxande och ska vara riktigt fina i smaken: Reine Claude d’Oullins (självfertil), Reine Claude Althans, Opal (självfertil) och allmänt rödplommon.
Finns många fler men dessa tycker jag är bra för de finns som E-planta. Jag gillar själv Opal.
Har ett Opal träd sedan 3 år, men ännu ingen frukt. När kan man förvänta sg lite skörd?
nevva
Ophelia
15-03-2007, 19:17
Hmmm......ja det är ju tidigbärande men du får nog vänta lite. Den vill nog etablera sig först. Klipper du du trädet? Om du gör det så ska du vara mycket försiktig så du inte klipper bort blombärande skott
Jag tror du skulle bli nöjd med det ovan nämnda Reine Claude dÓullins. Trädet blir stort och högväxt. Frukterna stora, gröngula till gula med söt smak och fin konsistens.
tack ophelia,Opalen är oklippt och ska så förbli till i höst ialla fall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.