Full version: Mejram, Curry
Pher
Behöver lite tips.

Har köpt Mejram frön som jag tänkte plantera. Hur tätt ska man lägga de små fröna? Läste ngnstans att man bara behövde trycka ner dem lite ovanpå jorden.

Angående att plantera saker i GB glass byttor så undrar jag om ni borrat hål i dem för drenering? Räcker isåfall ett 10 mm hål i botten eller ska man göra flera?

Angående Curry undrar jag en sak också. På plantagen fanns Curryexxxx (glömt vad det stod) plantor som luktade en aning Curry, De var lite vitspretiga typ kvistar fast de var inte kvistar.
Går de att äta dessa "blad" eller måste man torka dessa?
Någon som odlat curry med bra resultat?

Ge mig gärna fler tips på goda kryddor som jag kan odla inomhus. Tack tack =)

Mvh
Åsa, mälardalen zon 2
Ta en liten nypa mejramfrö och strö ut det på fuktad såyta i en kruka ca 10cm. Sätt en plastpåse över eller ställ i ett litet växthus som placeras ljust men ej i gassande sol. När fröna grott kan du sakta vänja dem vid lite torrare luft genom att ex. göra fler och fler hål i plastpåsen.

Curryplanta/Curryört har jag aldrig odlat inomhus den har jag utomhus. Den är nog mest till som prydnad + doftväxt. Den ska nog egentligen inte vara härdig i sverige men den brukar ofta övervintra på friland här (fast inte denna hemska vinter) + jag har några i växthuset för doftens skull. Mycket lätt att föröka med sticklingar. Kryddan Curry är en kryddblandning, den har inget att göra med curryörten.

1-2 dräneringshål i glassbyttor brukar räcka.

Den kryddan som är enklast att odla inomhus är Basilika i diverse former, det finns en massa olika sorter. De trivs i inomhusklimat (vilket många andra kryddor inte gör).
Ina
Curryört? (Helichrysum angustifolium)

Jag köpte en planta i fjol, men den verkar inte ha överlevt vintern i zon 4. sad.gif Det är synd för det är en klart trevlig växt, dock tyckte jag att den luktade mer curry än den smakade...
Pher
Den som jag tittade på hette curryeternell. (Helichrysum italicum)

Hmm, Basilika, vet inte riktigt hur de smakar.. Så det är iaf en lättodlad krydda.. mm, kanske ska göra ett försök med dessa då.

Nu är Mejramen planterad, kanske borde jag tagit fler frön men men, stod någonting om 4 sträckmeter på baksidan så trodde inte de skulle behövas så många... Nu klämde man fast plastpåser på dem också.. så får se om de tar sig. Tack för tipsen =)

Köpte även en avocado som jag tänkte plantera, men de finns säkert lite tips att söka rätt på här. Annars kanske ni har några, *blinkar snällt*

Slängde i en vitlöksklyfta också, så det kommer någon typ av gräslök då eller? O den kan man äta utan risk?

Läste även att abboremastern odlat ananas, blir det en fin planta eller?

Många frågor från en som tycker detta verkar kul smile.gif

Mvh
Ina
CITAT (Pher @ 11-06-2003, 21:17)
Slängde i en vitlöksklyfta också, så det kommer någon typ av gräslök då eller? O den kan man äta utan risk?

Det blir "blast" som är dundergod och är helt riskfri att äta! Du kan göra likadant med gul eller röd lök - också både riskfritt och gott! smile.gif
Pher
Ina, blast? (ska testa och söka på det)
Ok, så om jag ska plantera en gul lök, Tar jag en hel lök och pressar ner i krukan och sen lite jord?

Mvh
Hellan
Jajamen! Det kommer upp som gräslök ungefär, jättegott att klippa i sallad tycker jag. tongue.gif
Ina
CITAT (Pher @ 11-06-2003, 23:17)
Ina, blast? (ska testa och söka på det)
Ok, så om jag ska plantera en gul lök, Tar jag en hel lök och pressar ner i krukan och sen lite jord?

Mvh

laugh.gif rolleyes.gif Sorry... rolleyes.gif :
Blast brukar man kalla det gröna oätliga på t ex morötter!!

Lök kan du sätta i jord eller ett i ett hyacintglas...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon