Full version: Änglatrumpet.....
Anki V
Förra våren fick jag en gul Ängel med ludna blad av en granne. Den betedde sig konstigt hela sommaren, den blommade flitigt men gillade inte sol och drack dåligt med vatten.

I höstas så ställde jag in den i min 10-12 gradiga matkällare och trodde väl aldrig att den skulle överleva men nu tog jag fram den i förra veckan och gav den en skvätt vatten.

Så här der den ut nu. Stammen är hård och torr men längst där nere som kommer det något nytt......Vad gör jag nu?

[attachment=467:fuling.jpg]

[attachment=468:fuling2.jpg]

/Anki
Alexander-VG-zon3
vänta med att klipp veck döda grenar tills den växer aktivt . nu kan du börja ge den vatten och plantera om den sen göda den sätt den varmt och ljust . sätt ut den när dagen är +15c +20c i skuggan och ta in den om natten går under +5c .
kerstin z5-6
Har du vattnat lite -ställ den ljus o låt tillväxten därnera komma igång lite mer innan du planterar om den

ooops skrev samtidigt som F ser jag smile.gif
Anki V
Tack men hur kommer den här att bli? confused.gif
Nu har ju inte ni någon kristallkula....jag vet..... giggle.gif men kommer det att komma något på den torra stammen eller kommer det bara nytt nerifrån?

Jag funderar hur den här fulingen kommer att te sig? Är det ide att spara den? confused.gif

Behöver jag tala om att jag aldrig haft någon ängel tidigare? laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Ja den kommer nog att klara sig -och kan bryta nytt även högre upp

-där barken ramlar av , där är det kört , men känns den fast o hård i sval ... där kan nya blad skjuta
Fenja
Den kommer säkert att bli fin! Du får en ny stam där den skjuter i botten och som Kerstin säger så kan det även komma på stammen. När den kommit igång ordenligt och fått riktiga blad så planterar du den i en större kruka (om det är fullt med rötter i den du har, annars kan du kruka om i samma) direkt i kogödsel på påse och efter ca 4 veckor börjar du att gödselvattna vid varje vattning. De är riktiga gottegrisar. Toppa ej så kommer du säkert att få någon blomma i år med.
Mvh
Fenja
Anki V
Tack så mycket smile.gif Då låter jag fulingen vara då fast den väcker en hel del munterhet i den närmsta kretsen. g.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon