Full version: Frilandshibiskus
ZaraP
... av en frilandshibiskus!!! Skulle köpa lite tulpaner i ett stort växthus och
där bara den stod med öppna famnen och ville att jag skulle ta med den
hem!!!! yes.gif wub.gif

Där sa de att den klarar vår zon... eh?... bor i zon 3... g.gif Jag tänker då
inte chansa utan den får stå i kruka! Så hur sköter jag nu bäst denna
dyrgrip??! Den va ganska stor, ska den klippas ner? När? Skolar man om
dom sen i större kruka och hur vill dom gödslas? Har ställt den i min
matkällare som håller ca 10 grader och har belysning!

Tacksam för svar!! Längtar efter blomning... wub.gif
Lady Hamilton
Jag har en Lila Frilandshibiscus som jag har i en kruka. På sommaren gräver jag ner "hela rasket" i rabatten och tar in det innan första frosten. Sedan får min Hibiscus stå i min vinterträdgård under vintern. Frilands Hibiscus är lövfällande så när den sedan har blommat klart behöver den inget extra ljus. Frammåt vårkanten (nu) börjar den åter att växa och skjuta nya blad. Eftersom jag bor i zon 4-5 vågar jag inte ha min ute på vintern men jag har ingen aning om den skulle klara din zon. Har du ingen bild? I mitt album finns bilder på min Hibiscus.
Lady Hamilton
Nu blev jag så sugen på att köpa fler........så nu har jag beställt en Vit/rosa och en röd blush.gif Och det verkar som att de hade plantor kvar yahoo.gif
I fjol var de slut -cry-.gif

Förresten så stod det att de kunde odlas på friland i zon 1..................
Alexander-VG-zon3
jag hade planterat ut den nu istället . och låta den få grönska med våren .
du ska inte göda den för långt ut på sommaren sluta göda i mitten av sommaren sen efter det bara ge höstgödsel . vattna rikligt blir det för för torrt tappar den bladen tidgare och blommar inte . så vattna jag vattnade mina ii somras varje kväll och även en gång på dagen . myror förstör blommorna så ta veck myror . är sommaren varm så börjar den blomma i mitten av aug och framtill frosten . då frosten tar alla knoppar och blommor förra sommaren så hade mina hibiskusar kvar bladen också å knopparna allt blev frost skadat . men växten klara det . vad den däremot inte gillar är barmark och -25c -28c i längre tid . och grenar som tittar upp ur snön och det är -28c en längre tid dör . men den ska säkert kunna klara sig hos dig väldigt bra och även är det en sval och regnig sommar blommar den inte . den vill ha söder-väst läge med bra jord . gärna vill den vara planterade invid huset eller murar men mina står öppet å klara sig fint ändå . så lätt skött å trevlig växt du ska absolut plantera den nu då den behöver allt tid den kan få att rota sig ordentligt

ska tillägga
jag har en vit,blå och så andra färger med som jag nu har glömt har sammanlagt 4
Alexander-VG-zon3
bilder på mina

dåliga bilder den första min blåa den andre min vita

CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2007, 22:44) *
Nu blev jag så sugen på att köpa fler........så nu har jag beställt en Vit/rosa och en röd blush.gif Och det verkar som att de hade plantor kvar yahoo.gif
I fjol var de slut -cry-.gif

Förresten så stod det att de kunde odlas på friland i zon 1..................

jag blev med sugen på att köpa fler , men jag har redan bestämt vad jag ska handla för pengarna blir inget kvar till frilands hibiskuasar . dom klara sig fint upp till zon 0-3 ( 4 ) . men nån gång kommer jag garanterat köpa fler

ZaraP
Tack för alla svar! Det är bara en massa pinnar ännu så inte så
kul att visa nåt foto då va? flirting.gif Men som sagt, mycket pinnar...
Ca halvmetern hög, ska jag låta den vara eller klippa ner något?
(Kan man ta sticklingar då? rotar dom sig i jord eller vatten?)
Om jag får flera så testar jag gärna att ha dom på friland men nu
har jag bara en så jag kör nog med stor kruka eller rabatt..

Har en blå eller lila sort, minns inte riktigt namnet... skulle gäärna
ha fler...den vita är fin! Men jag ska kanske börja med en och se
hur den blir, om jag får den att trivas!

(sprang å kollade namnet, Oiseau Bleu nånting..)

Du flaxxs, ska jag gräva ner den ute NUUU?? -fear-.gif
Den har ju stått i växthus över vintern, tänk om det blir noll eller
minus nu.. hur klarar den det? vet jag inte om jag törs! unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ZaraP @ 16-03-2007, 15:53) *
Tack för alla svar! Det är bara en massa pinnar ännu så inte så
kul att visa nåt foto då va? flirting.gif Men som sagt, mycket pinnar...
Ca halvmetern hög, ska jag låta den vara eller klippa ner något?
(Kan man ta sticklingar då? rotar dom sig i jord eller vatten?)
Om jag får flera så testar jag gärna att ha dom på friland men nu
har jag bara en så jag kör nog med stor kruka eller rabatt..

Har en blå eller lila sort, minns inte riktigt namnet... skulle gäärna
ha fler...den vita är fin! Men jag ska kanske börja med en och se
hur den blir, om jag får den att trivas!

(sprang å kollade namnet, Oiseau Bleu nånting..)

Du flaxxs, ska jag gräva ner den ute NUUU?? -fear-.gif
Den har ju stått i växthus över vintern, tänk om det blir noll eller
minus nu.. hur klarar den det? vet jag inte om jag törs! unsure.gif

ta ut den ur krukan plantera den i jorden låt den stå där ev lägg över granris , den klara frost annars skulle den inte hetat frilands hibiskus . den klara -20c utan större problem . har den verkligen ståt i ett varmt växthus i vinter ?? om den har tappat bladen ? eller är det ett kallväxthus ?

SÄTT UT den utan kruka plantera den i marken och låt den bli en trädgårds växt det är vad den vill va. och klipp inte i den , vänta tills du ser att den växer aktivt och sen då klipper du veck döda grenar
ZaraP

Jag tror det är ett kallväxthus men att det aldrig går under nollan...
Ok, jag ska nog fundera lite på saken - kanske är lite försiktig så
här första säsongen! Det här är min dyrgrip vettu!! flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ZaraP @ 16-03-2007, 19:11) *
Jag tror det är ett kallväxthus men att det aldrig går under nollan...
Ok, jag ska nog fundera lite på saken - kanske är lite försiktig så
här första säsongen! Det här är min dyrgrip vettu!! flirting.gif

men dom har tappat bladen och det betyder att dom sover , kommer där nya bladknoppar ? eller är dom helt utan nåt grönt alls ?
hur som helst så våga plantera ut dom , dom klara det du kan ju vänta tills jorden är bra att plantera i och när det blir värmare , men jag hade planterat ut dom nu .
Fågelvägen
När jag hade beskurit mina inne-hibiscusar slängde jag ut kvistarna för att muntra upp fågelmatningsplatsen, som såg skräpig ut. På ett par dagar försvann vartenda grönt blad, bara pinnar blev kvar. Mina trädgårdsfiender rådjuren igen. Så jag hoppas du inte har rådjur där du bor. Vore synd på de jättevackra buskarna!

Sa dom förresten inte där du köpte dem ifall de kan planteras ut redan nu?

Lycka till!
Alexander-VG-zon3
http://davesgarden.com/pf/go/48622/index.html
är det denna du köpt ?

så här ser min vita ut
http://davesgarden.com/pf/go/48593/index.html

ZaraP
Jodå rådjur finns men de vågar inte in på tomten... har ju hundar!! devil.gif laugh.gif
Det är inte ett skäl till att skaffa hund tongue.gif men har man det är det effektivt!!
Tillbaks till ämnet - flaxxs jo det är den, hoppas jag, om inte etiketten lurar mig..
Den vita var väldigt fin!
Inga knoppar än, den tycks sova djuupt... Men är kraftig och fin, den tar sig nog..
Jag vågar faktiskt inte chansa, för du kommer väl knappast hit med en ny till mig
om jag förlorar den?!.. wink.gif smile.gif biggrin.gif

Tar den sig och blir fin, kanske man kan ta sticklingar å få flera...då kan man
testa och behöver inte fälla krokodiltårar om den inte klarar utomhuslivet.....

Ophelia
Det finns ju möjligheter att manipulera mikroklimatet i en trädgård. Ett varmt och skyddat läge i en upphöjd rabatt med väldränerad mullrik jord ger ju helt andra växtbetingelser än ett läge som är mindre skyddat och där jorden är lera men man befinner sig i samma zon. Det är ju inte alls säkert att en hibiskus gillar läget i zon 1 heller.

Nu är det väl så med hibuskusar att de blommar ganska sent och en del sorter är väl kanske lite mera härdiga zonmässig än andra. Man kan ju aldrig veta om en växt klarar sig förrän man provat. Får den bara optimala betingelser och behövligt skydd så finns det väl alltid goda chanser.

zine
Jag har en Hibiscus Syriacus 'Blue bird' som har stått på friland över vintern.. Vet dock ej om den lever längre... g.gif
Mina fikonträd hoppas jag iallafall klarade sig utan att frysa ned... unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (ZaraP @ 16-03-2007, 21:37) *
Jodå rådjur finns men de vågar inte in på tomten... har ju hundar!! devil.gif laugh.gif
Det är inte ett skäl till att skaffa hund tongue.gif men har man det är det effektivt!!
Tillbaks till ämnet - flaxxs jo det är den, hoppas jag, om inte etiketten lurar mig..
Den vita var väldigt fin!
Inga knoppar än, den tycks sova djuupt... Men är kraftig och fin, den tar sig nog..
Jag vågar faktiskt inte chansa, för du kommer väl knappast hit med en ny till mig
om jag förlorar den?!.. wink.gif smile.gif biggrin.gif

Tar den sig och blir fin, kanske man kan ta sticklingar å få flera...då kan man
testa och behöver inte fälla krokodiltårar om den inte klarar utomhuslivet.....

den dör inte PLANTERA UT DEN , stcklingaran klara sig mycket sämre än en planta . den sover plantera ut den .

vad får du som lägst på vinter ??

du kan ju plantera den i söderläge i bra jord
sqrulan
wink.gif

Jag antar att det är en frilands hibiscus som jag har.

Min son kom hem med fröer som han plockat i Frankrike
eller Italien.Jag sådde och det kom upp flera,nu har jag
bara kvar en och den har jag innomhus hela tiden som
en vanlig hibiscus.
Den har blad hela vintern och jag vattnar sparsamt,ljusblå,vit/röd
och ljusrosa,i samma kruka. dunno.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 19-03-2007, 21:02) *
wink.gif

Jag antar att det är en frilands hibiscus som jag har.

Min son kom hem med fröer som han plockat i Frankrike
eller Italien.Jag sådde och det kom upp flera,nu har jag
bara kvar en och den har jag innomhus hela tiden som
en vanlig hibiscus.
Den har blad hela vintern och jag vattnar sparsamt,ljusblå,vit/röd
och ljusrosa,i samma kruka. dunno.gif

kan du inte ha den ute på vintern MÅSTE den ha en vintervila på -10c 5c ( frost är inte ett måste men det är ändå bra ).
ZaraP
Hmmm tänker å tänker... g.gif omkring -15-20 men kallare
HAR hänt... men varför står det zon 1 på alla frilandshibiskusar
då? wink.gif Jag antar att plantskolorna runtom känner att det är
"säkrast" så,... men finns det någon här som har den här busken
ute året om så hör gärna av er! Vore intressant med mer info
från folk i den här zonen eller däromkring (minst zon 3)
Mvh ZaraP
Alexander-VG-zon3
CITAT (ZaraP @ 19-03-2007, 22:16) *
Hmmm tänker å tänker... g.gif omkring -15-20 men kallare
HAR hänt... men varför står det zon 1 på alla frilandshibiskusar
då? wink.gif Jag antar att plantskolorna runtom känner att det är
"säkrast" så,... men finns det någon här som har den här busken
ute året om så hör gärna av er! Vore intressant med mer info
från folk i den här zonen eller däromkring (minst zon 3)
Mvh ZaraP

det klara den lätt , jag bor i zon 2 jag har haft ca
Vintern 2004 -21C
Vintern 2005 -18C
Vintern 2006 -19C
Vintern 2007 -15C

och det växer sånna i broby som har varit där sedan 2000 och andra ännu längre tillbaka och jag vet andra som har dom i zon 3-4.
och många i Sverige är rädda för att sätta dom högre upp än 1 . och sen är det så med att blomningen kan utebli i högre zoner så även därför sätter dom den som zin 1 för den hinner blomma i 1 . men jag är i zon 2 ( 4-6km ifrån zon 1 ) och broby är i zon 2 ( 6-7km ifrån zon1 ) och jag vet att det växer sådana i broby . jag säger testa -15c är ju zon 1 temperaturer
sqrulan
g.gif
Kanske jag tar ett skott och testar till vintern,fast här uppe är
det så himla kallt ibland 30-40 grader.
Istället så skyddar ju snön åxå en del.

Man vill ju inte offra hela blomman. no.gif

Det går ju faktiskt bra att övervintra den inne
så varför chansa.

Den skulle nog bli stor o fin om det gick. yes.gif
Xiphoideus
Undrar om någon planterat frilandshibiskus från frön? Är det svårt att få till det, hur lång tid tar det innan det blir något av den? Eller är det bättre att köpa en färdig stor planta kanske?
sqrulan
tummenupp.gif

Jag sådde mina som då man sår sommarblommor.
April,innomhus under lysrör och det gick ju bra.

Jag tyckte att det var enkelt. rose.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 19-03-2007, 23:12) *
g.gif
Kanske jag tar ett skott och testar till vintern,fast här uppe är
det så himla kallt ibland 30-40 grader.
Istället så skyddar ju snön åxå en del.

Man vill ju inte offra hela blomman. no.gif

Det går ju faktiskt bra att övervintra den inne
så varför chansa.

Den skulle nog bli stor o fin om det gick. yes.gif

men du måste ändå ge den en kylig vintervila , den blir inte glad att vara inne året runt det funkar inte och med kylig menar jag max +5c +10c helst 0c och frost
zine
CITAT (Xiphoideus @ 20-03-2007, 10:33) *
Undrar om någon planterat frilandshibiskus från frön? Är det svårt att få till det, hur lång tid tar det innan det blir något av den? Eller är det bättre att köpa en färdig stor planta kanske?

Jag ska så mina frön imorgon, har lagt dom i blöt idag.. Har även en blomstor planta som jag köpte i höstas. Tror det är smartast att köpa en färdig planta för då kan du njuta av blommorna på en gång, annars tar det väl ett par år .. biggrin.gif
kerstin z5-6
Hibiscus syriacus , vilket är den ni talar om dit blå fågel ,blue bird L`Oiseau blue hör, är minst" ! härdig i z3-kanske 4-5 Eftersom du har tre zoner i din trädgård hittar du säkert en bra plats där det är milt och bra , tinar fort o soligt

Busklistan .. med en mycket zonförsiktig admin ..

För oss övriga som vill ha Hibiscus ute rek jag Swamp Mallow- Hibiscus mochetous
som går bra att så och är härdig i bra lägen i z6 , perenn
Syriacus är väldigt lätt att sticklingsföröka smile.gif den går även att så
Alexander-VG-zon3
Kerstin ??

vet du var man kan köpa hibiscus texas star red eller Hibiscus mochetous soterna gäran emd stora blommor av mochetous , vet du nån i Sverige som säljer dom ?? tyvärr klarade sig inte mina små plantor vintern som va frö sådder ( kan ha fel namnstavelser )
kerstin z5-6
Tyvärr inte , mina går de år de hinner blomma bra -aldrig i frö
Gardens north har ju frö men i Sverige .. nej
Sorry Flaxxs kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2007, 23:01) *
Tyvärr inte , mina går de år de hinner blomma bra -aldrig i frö
Gardens north har ju frö men i Sverige .. nej
Sorry Flaxxs kompiskram.gif

tack då får jag prova med frön på nytt då . har hittat en del sidor som säljer frön . men tänkte plantor klarar kanske vintern bättre än frösådder från det första året
Lady Hamilton
Kerstin Har du din "Hibiscus syriacus" Ute på vintern? Det skulle INTE jag våga Och förresten så tror jag inte heller att den skulle hinna blomma lika underbart som min gör nu när jag har den inne på vintern.....När börjar din blomma? ...
kerstin z5-6
Nja .. whist.gif (viskar hade .. Jag gillar inte hibiscus nåt vidare -och mycket riktigt dog den ute ..syriacus -de jag o Flaxxs diskuterar är H mochetous -de har jag ute .. ) I vinter tog jag död på en orange stammad sak .. fö det enda som dött någonsin (nästan ) i vinterträdgården , jag o hibiscus= sick.gif .. tydligen ..
Lady Hamilton
Ok DÅ vet jag flirting.gif
Alexander-VG-zon3
mochetous sorterna är ju perenner hos oss för stammarna fryser ihjäl vid -10c så dom bårde ju även funka långt upp som med alla andra perenner men då som Kerstin säger hinner dom kanske inte blomma alltid , även därför frilandshibiskus är satt som enbart 1 ( 2) för i zon 1-2 kan den blomma rikligt å långt innan frosten knäpper både blad och blommor i ett nafs . även viktigt att man slutar göda den i högre zoner så den hinner fälla bladen innan frosten slår till för hårt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon