Eva i Norrköping
Jag har fått en jättestor kruka, som jag ännu inte kommit på vad jag vill plantera i. Skulle gärna vilja ha någon perenn växt, som kommer upp lite på höjden, kanske som går att forma till ett litet träd. Men när jag frågade på plantskolan trodde de inte att det skulle gå att övervintra någon perenn, utom möjligen kärleksörten. Jag menar att övervintra utomhus alltså, den blir alldeles för tung att flytta någonstans.
Men nu frågar jag er, med all er erfarenhet, finns det verkligen inte något som kan funka? Tänkte ev på bambu, men det går kanske inte heller...?
Jättetacksam för svar - tips - råd!
Nutten
Vet inget som går att stamma upp, men en perenn som har mycket frosttåliga rötter är funkia (Hosta). Den brukar övervintra utan problem i kruka och det finns rätt stora funkiasorter att välja!! rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Har funderat lite på Hosta, den är ju jättevacker i kruka. Men nu har jag fått för mig att jag skulle vilja ha något med höjd. Hoppas på att någon har ett förslag...!? Säg att det går..!!! smile.gif
belle
Kanska en liten syre´n, det finns dvärgvarianter, dessa kan man ju också göra uppstammade...
Kajsa
Nu finns mycket härdiga stamrosor för zon 6
Stanwell Perpetual
Nevada
Rosa Mundi- polkagrisrandig
Man kan isolera krukan under vintern,
om man inte kan lyfta in den.
Eva i Norrköping
Ja, en stamros vore verkligen fint! Kanske jag ska våga mig på det då? Har man tur blir det en något sånär mild vinter. I vintras dog min stamros Peace, trots att den var planterad i marken...
Ti bee
Varje dag passerar jag två uppstammade dvärgsyrener och jesses vad fina de är! Blommar rikt just nu och har fin tät form!
Kanske en av varje? En ros och en syrén? Båda vore finfint, tycker jag!
smile.gif
Adri-Anne
Hej Eva.
Det går alldeles utmärkt att ha något med höjd i krukor och övervintra.
Jag har en schersmin som är nio år, som blommar som attan varje sommar.
På min hemsida kan du se hur den ser ut, bilden av terrassen i kvällssol. Nu är den två år äldre än på bilden och är ännu större.
Har en kruka med tvåmeters obelisk, i den klättrar en kaprifol, lite här och var hänger glasprismor som leker tittut i solen, vid foten av kaprifolen har jag penseer, än så länge, just nu så blommar schersminen och kaprifolen, har också en kruka med syrenhortensia, en med bergsbambu och tre med rosor. Det är för hög matematik för mig att lägga in bilder på odla, annars skulle du få se bilder.

Ann
Kajsa
Eva
Flera rosor har dött för mig med, Peace, Qeen Elisabeth, ev.Lucia rosen
inga fler moderna rosor för mig, det är hopplöst.
Buskrosorna jag skrev om är av en annan kaliber, härdiga i zon 6.
Åsby trädgård här i Västmanland sålde ett begränsat antal i våras.
Tuffingar på stam 370 kr.
Eva i Norrköping
Adri-Anne! Menar du att du haft bergsbambu i kruka - och att den övervintrat ute!? Då skulle det gå i alla fall....

Tack ni övriga för tips och råd. Jag tar gärna emot fler erfarenheter - har märkt att de nog är mer att lita på än plantskolornas "gissningar". De törs väl inte lova något förstås, det kan man ju förstå. Men om någon växt lyckats hos flera, så kunde man ju våga sig på att prova.
Adri-Anne
Ja visst menar jag det.
Den har nu överlevt sin tredje vinter.
I vintras gjorde jag sEhär. Köpte jag sex liggunderlägg och la tre och tre pEvarandra, inne vid husväggen,alla krukor under 75 l sattes pEunderläggen. Sedan virades hela rasket in i tre lager fiberduk och bubbelplast.Inte en och en kruka, alla fem krukorna pEen gång biggrin.gif
Är det en mild vinter bor jag i zon tre, medelvinter och fimbulvinter zon fyra, fem. biggrin.gif
Adri-Anne
Glömde. Schersminen , syrenhortensian och kaprifolen, klarar sig utan täckning. Har också en söt liten hängsälg, den är bara ett år, men den har klarat vintern finfint.
Eva i Norrköping
Tack Adri-Anne! Du har gett mig nytt hopp. Ska nog ge mig på att prova något av dina förslag!
Mikael
Vi planterade ett litet träd, Hängrödvide i en trälåda, ca 65 x 65 cm och lika djup. Den är byggd på ben så den kommer upp och är dryga metern hög där själva jordytan ligger. Således kommer den upp en bit så att trädkronan är ovanför huvudnivå....

Jättesnygg ! Hoppas bara den klarar vintern.

/Mikael
Astrid
Ytterligare ett tips: Har precis idag läst någonstans att uppstammad klätterbenved (Emerald Gaiety) fungerar bra som lite högre växt i balkongkruka. Dessutom är den vintergrön. Har själv tänkt prova den på min inglasade balkong eftersom jag helst inte vill ha tuja eller någon annan barrväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon