Full version: Val av häck?
JohannaR
Jag och min familj är på väg att flytta in ett 70-tals hus med gul putsfasad. I dagsläget finns det diverse barrväxter på framsidan och gavelkanten av huset. Jag är inte särskilt förtjust i barrväxter utan vill hellre anlägga en fin enhetllig häck istället. Idag finns det även en riktigt hög thujahäck längs med en del av tomten. Denna vill jag behålla. Den nya häcken skulle bli en förlängning av thujahäcken. Jag är mycket trädgårdsintresserad men har inte så stor erfarenhet av trädgårdsskötsel, beskärning etc. Bor i Stockholm.
Här är några kvalitéer som jag helst vill att häcken ska ha:
- ge insynsskydd, häcken kommer att löpa ca. 3-4 meter från huskanten
- ej för spretig eller taggig (barnvänlig)
- hyfsat tätt när den väl är etablerad/uppvuxen
- någorlunda snabbväxanade så att vi har en ordentlig häck om ett par tre-fyra år i alla fall
- friväxande eller klippt spelar ingen större roll men helst inte alltför svår att sköta
- gärna vacker även vintertid

Kan någon tipsa mig om förslag på växter till en häck så blir jag överlycklig! Tack tack på förhand!
Vill även passa på att fråga om tips för att ta bort befintliga barrväxter. Ska man gräva upp dem eller hur avlägsnar man dem på smidigaste sätt?

KURT
Barrväxterna kan man gräva/dra upp. Man kan t o m använda sig av bilens dragkrok (försiktigt!). Man behöver inte ta bort rötterna, stubbarna om de inte är i vägen.

När det gäller häckvalet så är ju avenbok mycket populärt, men den är ju inte snabbväxande, även om man kan köpa större plantor.

Men bästa rådet är ändå att gå, cykla eller åka runt och titta på uppväxta häckar. Då ser man bättre vilka häckar som passar till resp. hus/trädgård. Man måste ändå se en häck uppväxt i verkligheten för att kunna avgöra hur den kommer att se ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon