Full version: Hundkoppel
uno
Nu har jag haft min gårdis i drygt tre månader. Att gå i koppel tycker han är kul bara jag accepterar att han få dra så mycket som han vill. Och dra, ja det vill han. Jag tog upp detta problem på hundkursen och fick rådet att köpa en sele. Oj, oj, vilken skillnad.
Sigge drar nästan inte alls och han har inte heller nosen mot marken hela tiden utan tar sig tid att kolla läget runt omkring sig. Denna förändring var omedelbart, ja direkt på första metrarna. Fantastiskt. Jag tog berättade detta i går på kursen. Instruktören
sa att när hunden drar hårt i kopplet uppstår ett stress och ett uppiggningsämne endorfin produceras i kroppen och hunden "blir hög". Så nu när jag är ute med Sigge har jag en hund som inte är påverkad. Undrar om det uppstår abstinentbesvär? confused.gif
Sailor Pluto
Hihi, misstänker att hunden har så mycket annat roligt att göra nu när han inte behöver dra i kopplet att inga avvänjningsbesvär uppstår smile.gif !
AnitaO
Det var faktiskt första gången jag hörde att en kursinstruktör löser problemet med att köpa en sele.
Vanligtvis brukar man lära hunden att sluta dra i kopplet i stället flirting.gif
Leia
CITAT (AnitaO @ 16-03-2007, 19:37) *
Det var faktiskt första gången jag hörde att en kursinstruktör löser problemet med att köpa en sele.
Vanligtvis brukar man lära hunden att sluta dra i kopplet i stället flirting.gif

På min unghundskurs fick vi också rådet att byta till sele om hunden drog mycket. MEN bara för att bryta beteendet, hon var mycket noga med att man skulle fortsätta jobba på att hunden ska gå fint bredvid varken man har halsband, sele eller haltigrimma.
Åsa, mälardalen zon 2
HM.. Den enda erfarenheten av sele är från förra hunden och det var ungefär lika bra som att inte ha koppel. Detta var en hund á la utbrytarkung och hon dök bakom första bästa buske och när jag drog till kom hela selen farande utan hunden, det spelade ingen roll hur hårt jag drog fast den hon kom på snabbaste sättet att komma ur selen.

+Jag har hört att sele kan vara skadligt för unghundar, syrran har träffat en som var tvungen att avliva sina hundar p.g.a att bröstkorgen var förstörd av för tidigt användande av sele, vet inte om detta är vanligt eller om han hade otur.
AnitaO
Det finns ju en speciell typ av sele som heter anti-drag som har remmar under armbågarna på hunden.
Den gör ju att hunden inte kan dra.
En vanlig sele gör ju inte att hunden slutar dra ... eller? Har aldrig använt nån nämligen.

Åsa:
Jag tror tyvärr att det ligger en del i det du säger.
En hund som drar väldigt mycket (koppel eller sele) belastar även lederna på ett osunt sätt som inte alls är bra.
Därför är det viktigare än man tror att faktiskt lära hunden att gå fint i koppel.
Fenja
Det är ju inte för inte, som det rekommenderas att börja dragträna med hundar först när de är 18 månader...
Mvh
Fenja
uno
Tack för alla intresanta synpunkter. Dessa tar jag till mig. Selen gör som jag sa att Sigge ite drar lika hårt och att det är lättare att korrigera så att han egentligen endast går med sträckt koppel. Eller är det en liten lugn, ja kanske liten. Vi håller även på att träna "gå fint" det är väl en enklare variant av "gå fot". Det går jättebra i ca 5 meter. Men om några veckor går det nog bra.
Jag skall noga tänka på risken för skador.

Stort tack

Uno
AnitaO
Kroppsspråket är ju väldigt användbart när man fostrar en hund.
Låt inte hunden rusa ut först genom grinden, för då tar den kommando direkt över promenaden.
Han får vänta, och du går ut först och "söker av området" (symbolik) och säger till honom när han är välkommen ut.
Vänta på att han söker ögonkontakt, och då säger du varsågod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon