Full version: Svanmärkning
Berith
Igår tog sonen kort på en svan med en blå ring runt halsen. Vi trodde att man bara ringmärkte fåglar runt benen? g.gif Jag har letat info på nätet om det här men hittar inget som förklarar vad det är och hur vi ska läsa ut märkningen. Man hamnar ju bara bland en massa information om svanmärkta varor... no.gif

Nån här som vet? Ringen är blå och med beteckningen 7S04 - det kan stå 7504 men det första är mer troligt.
anna_rispan
jag blev nyfiken jag med så jag sökte runt lite.

Naturhistoriska riksmuseet
Färgmärkning på engelska

Jag lyckades hitta blå neckring på mute swan. kan det vara rätt svan??
Gossen Ruda
Man märker svanarna både med fotringar och halsringar. Fördelen med halsringar är att man kan läsa av numret med kikare och slipper fånga dom. Tror att det var Sven Matthiasson på Naturhistoriska museet här i Götet som började med detta för många år sen, han var åtminstone tidigt ute. Han fick smeknamnet Sven Svan. Jag har ingen närmare info om hur märkningen används tyvärr.
anna_rispan
Berith: du berättar väl om ni får reda på vad det är för märkning o så??
Gossen Ruda
Hittade lite info:

http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/dj...6e48000202.html
Berith
Tackar båda, ska kolla in länkarna riktigt noga. thanks.gif

Japp, såklart att jag berättar. När kameran kommer hem i helgen kan jag lägga in en bild här också så ni får se. tummenupp.gif

På nrm:s sida står bl.a. det här:
"En annan typ av ring är de halsringar med individspecifika nummer som ibland används på större fåglar såsom gäss och svanar. Fördelen med dessa är att de kan avläsas på distans, till exempel med tubkikare, vilket gör det betydligt lättare att få in rapporter om återfynd. Denna typ av märkning används i mycket liten omfattning och inom ramen för speciella forskningsprojekt och administreras inte av riksmuseet. I dagsläget pågår flera projekt där man studerar sångsvan och fåglar märks i Finland, Danmark och Tyskland. Dessa fåglar observeras regelbundet när de passerar Sverige."
Låter ju precis som den märkningen vi såg.
anna_rispan
ja o för att du ska hitta den så får du kika på den som jag länkade till.
jag blir så nyfiken så det är inte sant. kan det vara en från danmark??
hur ska jag orka hålla mig tills ni har klurat ut det?? smile.gif
Berith
Är du nyfiken? Vad tror du inte att jag är. laugh.gif Och jag frågade inte sonen ens om det var sångsvan eller knölsvan. Såg att det fanns en dansk med på din länksida, kan ju maila och fråga honom senare när jag har bilden.
anna_rispan
hehehe, nej visst det kan ju vara lättare att leta om man vet vilken av sorterna det är.
ja visst är det konstigt att jag blir nyfiken va. hahahah
Berith
I det här albumet finns (suddiga) bilder på svanen. Visst står det 7S04? unsure.gif
anna_rispan
Ja....det tycker jag med.
Ska du ringa eller maila nu?? smile.gif Det här känns som om du har fått en flaskpost eller nåt...
anna_rispan
Blue neckband with white 4-digit code(number/letter/number/number).
Bjarke Laubek, Nat. Env. Research Inst., Grenaavej 12, 8410 Roende, Danmark.
e-mail: Blk@carlbro.dk or Laubek@post10.tele.dk fax: +45-89.20.15.14.
note 1: some extra information on the Finnish project.
note 2: letter P is Denmark and Sweden.
note 3 : letter S and letter U is Finland.
Finnish Ringing Centre - Rengastustoimisto PL17, Univ. of Helsinki, 00014 Hesingin Yliopisto, Suomi - Finland.
fax: +358-9.1917443
e-mail: elmu_ren@cc.helsinki.fi
Arvo Ohtonen, Myllytullinkatu 10 A 1 , FIN-90100 Oulu, Finland.
and
Ari Kakko, Pihkatie 6 C 15, FIN-90800 Oulu, Finland.
e-mail: arikakko@saunalahti.fi

från sidan som ligger som länk. enligt det här så ser det ut som att fågeln kan vara märkt i Finland.
Berith
Ja nog verkar det vara en finsk-registrerad svan, när man läser det där. tummenupp.gif

Nu är ju jag urdålig på finska så då är det nog engelska som gäller, eller på svenska till en dansk adress kanske? Bestämmer mej i morron! yes.gif
anna_rispan
Ja jag skulle nog behöva tala engelska med en danska också så det skulle var hugget som stucket för mig. ska hålla tummanra för dig att du får tag i nån. vore skoj o få veta nåt om fågeln. om de berättar sånt alltså.
Gossen Ruda
Till universitetet i Helsingfors borde det gå att maila på svenska. Om inte mottagaren fattar svenska finns det säkert nån i närheten som kan översätta.
Karin M i zon 5-6
Hej på er!

Det här är inte Karin som skriver, utan hennes sambo Lars! Bara så ni vet...
Jag är fågelskådare sedan början av 70-talet, och det är med stort nöje som jag nu och då följer denna tråds innehåll.

Ibland droppar det in små guldkorn, som nu detta med sångsvanen- för det är en sådan det rör sig om- och jag har en rätt rolig berättelse att komplettera med...
Tidigare i dag visade mig Karin denna tråd, och när jag såg numret började det snurra i min hårddisk i huvudet: "Var det inte just det numret jag avläste för några år sedan, en bit från vår bostad, när jag en morgon var ute på en skådarrunda i april?", tänkte jag. (Jag har nämligen oerhört lätt för att komma ihåg siffror, bokstäver, mikrofakta om ni så vill! Detta nummer kändes oerhört välbekant.)

Jag gick in i datorn nu på sena kvällen, och kollade min sparade mailkorrespondens. Och visst! Det stämde! Just exakt denna individ avläste jag i en vak i Piteälven, i slutet på april 2005! Jag klistrar nu in en del av det svar jag fick på den berättelse jag skickade iväg till Bjarke Laubek: "Tack för historien om 7S04. Jag kommer så småningom tilbaks med den
kompletta historia. Fåglan är märkt som unga i 1995 ( har väl snart tio års
födsels-/kläckningdag) i trakten omkring Pelkosenniemi i Norra Finland". Så långt Bjarke, och som ni ser så fungerar det bra att skriva på svenska, eftersom de svar man får är oerhört lättbegripliga.

Glöm inte bort att ange fyndplatsen så exakt som möjligt, samt datum. Intressant är också att veta om svanen uppvisade parbeteende av någon form med någon annan sångsvan.

Stort tack till dig, Berith, för att du förmedlade detta! Det var sannerligen kul! Ännu gladare blir säkert Bjarke, när du skickar ditt mail. Om du får problem med att meddela dig, eller om du har andra fågelfrågor, går det bra att maila mig: l_sandberg@hotmail.com

I övrigt kan man kalla detta för en skön symbios av trädgård och fågelskådning, helt omöjlig att uppnå utan internet!

Ha det gott, och lycka till med era skott, frösådder, sticklingar, pallkragar, växthusdiskussioner, Impectafunderingar, och vad det nu kan vara...!/Lars.
Berith
Hej Lars (och Karin)! Åh vilken spännande information du kom med. tummenupp.gif Sonen stack ut direkt för att kolla om svanen kanske var där i dag också. "Där" är i närheten av sjön Östen, jag antar att svanarna tillbringar nätterna vid sjön.

Ska senare under dagen författa ett mail och skicka till nämnda Bjarke Laubek, med uppgifter om tid och plats m.m. Bra att man kan skriva på svenska, och också få begripliga svar tillbaka. bravo.gif
Alba

Men oh så spännande att få följa detta.
Tack till er alla som låter oss få följa den vidare utvecklingen.
Berith
Jag skickade ett mail i början på veckan till Bjarke Laubek, men har inte fått något svar än. Det var kanske inte så spännande som vi trodde? dunno.gif

Igår var jag iaf och beskådade svanen, det var spännande. tummenupp.gif Den gick tillsammans med en hel hoper med svanar, men närmast var en vit och en grå. Den grå inbillar jag mej är en unge från i fjol? Här ser man också att svanen är ringmärkt på både halsen och benet.

anna_rispan
Det verkar som att ni är rätt nära svanarna? Eller är det bara att ni en hejdundrande kamera?
Ja,du...jo det kommer nog svar. Det kanske är många som mailar in observationer nu.
Berith
Dom är ett par hundra meter bort, och nån hejdundrande kamera har vi nog inte. 000.gif Fast jag förstår inte varför bilderna bli suddiga? Dom brukar bli bra, det är säkert nån inställning vi missar, trots att vi haft kameran i några år nu. rtfm.gif
Karin M i zon 5-6
Hej! Nu är det Lars, och inte Karin, som skriver!

Karin uppmärksammade mig alldeles nyss på att du inte har fått något svar, Berith.
Jag gjorde då en sväng in på färgringmärkta fåglars Heliga Moder nr 1, nämligne www.cr-birding.be
Denna sajt beskriver alla de projekt med färgringmärkta fåglar som bedrivs i vår geografiska närhet...
(Att man ringmärker konventionellt-med metallringar- är en sak, men dessutom bedrivs en rad olika projekt med f.a. större fåglar än småtättingar, och då använder man gärna färgringar vilka är lätta att avläsa på visst håll i tubkikare.)

Om du går in på sidan jag gav ovan, ska du först scrolla ner en bit till rubriken "The projects". Klicka då på "Swans" och därpå väljer du "Whooper Swan", vilket är sångsvanens namn på engelska. När du klickat på "Whooper Swan" klickar du så på "blue neckband", och tittar under rubriken "Blue neckband with white 4-digit code(number/letter/number/number)".
Där hittar du Bjarkes adress som jag lämnat dig i privat mail, samt dessutom en del andra adresser och nummer vilka berör just er svans projekt.

Jag kan tänka mig att ett skäl till att du inte har fått svar är att det pågår fältarbeten just nu. Min egen erfarenhet är att vårtiderna kan innebära fältinventeringar för de forskare som administrerar olika projekt. Naturligtvis kan det också finnas andra förklaringar, men denna känns sannolikast. För ett är säkert, vi som håller på med ringmärkning ÄLSKAR att få återfynd/rapporter osv, så det är absolut inte så att det inte är intressant med er/vår svan. (Det är f.ö. EXTRA värdefullt för de ansvariga med fåglar som avläses på flera ställen under flera år eftersom detta tillför viktigare pusselbitar än bara enstaka avläsningar gör.)

Alltså, testa gärna någon/några av de övriga adresserna, och jag lovar att du får svar så fort din info hittar fram till rätt person, som dessutom är inne och öppnar sin mail...! Om det inte fungerar, kan du kontakta mig igen så fortsätter vi vår korrespondens tills vi når vårt gemensamma mål!

Jag kan nämna att ett av mer spännande projekten jag stött på i fält som skådare, är ett projekt med bas i Nederländerna. Där märker man brushanar med små färgvimplar(!), och jag träffade ifjol på en sådan brushane i en flock som rastade en mil från mitt hem. Jag lyckades läsa av färgvimplarna i tubkikare, där de är placerade på vänster och höger ben, i unika ordningar per individ. Man tittar på vänster resp. höger tibia (="lår") samt på vänster resp. höger tars (="smalben"), och det var riktigt roligt att göra en korrekt avläsning, som dessutom kunde glädja ett antal personer i ett annat land...

Hör av dig mer, till mig och världen!/Hälsar gör Lars, som idag såg årets första trana i Norrbotten! (Liksom många andra arter - detta väderförvirrade år - var den i intervallet två till tre veckor för tidig...)
Karin M i zon 5-6
Jaaa... Tänk alla dessa "fågeldårar", de har då inget annat än fåglar i sinnet! Kan det verkligen vara nyttigt att vara så intresserad av bara ett speciellt område? whistling.gif
Å förresten, Lasse! Hur gick det här egentligen till? devil.gif Hur kommer det sig att du har "hackat" dig in på MIN sida??? Låt bli min hobby!!! biggrin.gif
(Mycket nöje, ni som är fågelintresserade! blomma.gif)
Hälsningar Karin M
Berith
Tack Lars för att du tar dej tid. tummenupp.gif

Kollade sonens mail nyss och det fanns fortfarande inget svar. (Ska kanske förklara att sonen är totalt ointresserad av internet och mailande thumbdown.gif så därför "sköter" jag den biten åt honom i det här fallet trots att han är vuxen och fullt kapabel att fixa det själv. whistling.gif Jag vill nämligen att eftersom det är hans fynd ska det registreras så också. )

Kan ju inte svära på att svanarna finns kvar fortfarande idag, men jag har varit med några gånger nu senaste veckan och då fanns dom där. Det är ett fyrtiotal svanar, och "vår" blåmärkta går tillsammans med den grå och en annan vit (som jag skrev tidigare).

Ok, ska kolla in dom andra adresserna också och testa att skicka flera mail. yes.gif

Tack också till Karin för tålamodet. thanks.gif 000.gif
Karin M i zon 5-6
Berith, Berith... Naturligtvis har jag fullständig koll på Lasses nyttjande av min mail!!! wink.gif Han får "betala" i form av grävningshjälp i växthuset, när det är dags för det! He, he! (I ärlighetens namn är det inga problem med det ) - OCH jag bör tillägga att jag faktiskt är lite intresserad av svanens vedermödor, själv också...
Det blir spännande att få höra av dig och sonen, hur det nu går i denna fråga!
/Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon