Full version: F1 fråga
Strixx
Hej,

Har köpt nu köpt alla fröer för året och börjat så dem. Men jg har en liten fundering. Till nästa år tänkte jag plocka mycket va fröer själv från det jag odlar i år.

Men kan man göra det på F1-hybrider? Jag har för mig att jag läst att dom inte behöver pollineras och därför går inte fröerna gro. Någon som vet?
KURT
Det finns F1-hybrider som inte ger fertil avkomma. Men de allra flesta kan man plocka, men de har ju nästan aldrig samma egenskaper som de plantor man tog fröna från, eftersom de är en korsning mellan två olika sorter.
pusillus
Dum fråga men betyder F1 att det är en korsning?
kerstin z5-6
"För att få en F1 hybrid väljer man ut en moder och en faderplanta och pollinerar modern med pollen från fadern. Genom noggranna val kan man få fram attraktiva egenskaper. Varje gång man vill få fram frön av den nya F1-sorten måste man göra samma korsning. F1-hybridisering är kostsamt eftersom det tar mycket tid att hitta en fader och en moder som ger en hybrid som är vacker. Varje hybrid kräver tusentals korsningar tills man hittar en korsning med önskade egenskaper. P.g.a. den höga kostnaden är det bara stora fröfirmor som gör F1-hybidisering. Nackdelen med F1-hybridisering är att när fröfirman slutar med sorten så går det inte längre att få tag i frön eftersom fröfirman hemlighåller vilka sorter man har korsat. "Gäller för pelargoner men kan gällar för alla F1 hybrider

Enda sättet att föra en F1 hybrid vidare om man inte har dessa resurser är alltså via stickling , dvs om man vil ha exakt samma planta med samma egenskaper färg höjd osv ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon