laluna
Frågan kanske verkar lustig, men får väl skämmas för min okunnighet =) Har aldrig planterat egen sådda plantor och nu undrar jag om man skall sätta flera plantor ihop för att få en större planta eller om man skall sätta bara en?

Har sått både perenner och 1-åringar om det nu spelar nån roll =)

kerstin z5-6
Både perenner och ettåringar behöver visst levnadsrum för att må bra , ettåringar tål ofta att sättas närmare varandra , men det beror lite på sort
En och en i blandade färger (gäller båda sorter )blir lätt ett prickigt färghav som liknar "sillsallad, ögat fastnar inte på något .. ninja.gif
Bättre är att sätta samman samma sort o färg i grupper om 5 ,7, 13 av sommarblommorna -för att det ska"bli något"

Vill du ha effekten av en stoor perennplanta -sätt tre i tringel form
samma princip med 3, 5 ,7 osv kan du använda med perennerna , eller du kan blanda färger ton i ton i rabatterna
Enstaka avvikande uppstickare ger rabatten liv yahoo.gif en enda galet orange stor planta i ett hav av koboltblått gör hela grejen .. tycker jag alltså-Du kanske gillar nåt helt annat .. whist.gif
DU bestämer i slutändan hur du vill ha dina rabatter -men många av varje sort är ett tips smile.gif
K
laluna
Vad bra. Ville nämligen sätta flera ihop rolleyes.gif Men ville mest kolla om det var ok att göra så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon