myrtille
16-03-2007, 11:23
Finns det någon här som odlar i hydro och kan tipsa om växter som är särskilt lämpade för det? Man läser mest om att det odlas krydd- och köksväxter i hydro, men det borde väl gå även med annat? Jag hade tänkt ha det på min arbetsplats, där vattningen ofta glöms bort. Dessutom är vi ju på semester ibland, så därför tänkte jag hydro kunde vara bra. Arbetsrummet vetter mot norr (ingen sol på hela dagen) men det är stora fönster med fri sikt så det är ändå rätt så ljust i rummet.
Natures wisdom
16-03-2007, 13:00
Det finns flera växter som lämpar sig för hydroponisk odling. Däribland Ampellilja och Palettblad vet jag. Jag har testat lite med palettblad i hydroponisk odling (5litersbehållare med vatten och tillsatt näring, och sedan nätkruka ned i det och en luftpump som syresätter vattnet) Jag har också hört att man kan använda en cirkulationspump i hydroponiska odlingar, och det är nog betydligt bekvämare eftersom de inte låter alls lika mycket. Min hydro snurrar inte för tillfället, håller på att fixa till behållaren lite, och det ligger just nu på is.
Jag har fått för mig att kryddväxter inte lämpar sig speciellt bra i hydroodlingar därför att de tappar en hel del smak, och att detta sätt att odla mest gynnar snabb tillväxt. Jag har dock ett vagt minne av att jag sett industriella tomatodling i hydro någonstanns, så det kanske går bra. Men det kan likagärna innebära att man ska använda speciella gödningsschemen med speciell (och dyr) hydro-näring osv.
Om du inte vill vattna så ofta så kanske du borde kika på att bygga ett långtidsvattnande kärl? Vet att vissa har haft problem med allt för fuktig jord i sådana, men det borde nog inte vara några problem för exempelvis Basilikan?
myrtille
16-03-2007, 16:00
Tack för tipsen. Ampellilja och palettblad är sorter som jag kan tänka mig. Bra du sa det här med pumpen, det är ju absolut nåt att tänka på. Jag har tillräckligt med saker runtomkring mig som surrar.
e_sedell
16-03-2007, 16:29
CITAT (Natures wisdom @ 16-03-2007, 13:00)

Jag har fått för mig att kryddväxter inte lämpar sig speciellt bra i hydroodlingar därför att de tappar en hel del smak, och att detta sätt att odla mest gynnar snabb tillväxt. Jag har dock ett vagt minne av att jag sett industriella tomatodling i hydro någonstanns, så det kanske går bra. Men det kan likagärna innebära att man ska använda speciella gödningsschemen med speciell (och dyr) hydro-näring osv.
Det stämmer skulle jag tro. Även gurka. De flesta odlar så vitt jag vet i perlite eller dyligt, och sedan droppbevattnar. Då är det knappast frågan om någon näring från mediumet utan endast för att hålla fukten på gämn nivå (vilket är viktigt för både tillväxt och smak hos både gurka och tomat).
Natures wisdom
16-03-2007, 16:45
Tillsätter dom näring via dripper-systemet då?
Jag odlar många krukväxter i hydrokultur. Växterna står i leca i vanliga plastkrukor i en tät ytterkruka. En nivåmätare visar när det är dags att fylla på näringslösning. Både nivåmätarna och näringen köper jag hos Luwasa i Mölnlycke. När man odlar i normalstora krukor behöver man inte ha några pumpar, jag har aldrig hört talas om det. Följande växter har jag i hydro:
Benjaminfikus
Fiolfikus
Fönsterfikus
Klätterfikus
Amaryllis
Äkta makar
Mönjelilja
Ampellilja
Fredskalla
Svärmors bandrosett
Brudorkidé
Venussko (Paphiopedilum)
Fingerranka
Gullranka
Prickblad
Porslinsblomma
Yucca
Så har jag några exempel på växter som inte har fungerat för mig: Murgröna och doftpelargon.
Jag tror att man kan odla det mesta i hydro, jag kommer att fortsätta att prova nya sorter.
myrtille
19-03-2007, 12:26
Tack för upplysningen, Åsa. Jag var till en blomaffär i helgen och där sålde de just en stor mängd plantor (framförallt olika palmer och fikusar) som stod i vad som såg ut som helt vanliga krukor med lecakulor och en sådan där mätare. Jag orkade just då inte fråga hur det fungerade men vad jag kunde se var krukorna inte helt vattenfyllda. Kan man använda vilka ytterkrukor som helst tror du eller måste man ha speciella? Vad menar du med vanliga plastkrukor, är det de som hydroväxter brukar stå i, dvs. de små med snitt i sidan eller är det något annat? Glädjande att man även kan ha orkideer i hydro, jag trodde inte att de ville ha det för blött.
Hej igen!
Med vanliga plastkrukor menar jag sådana krukor som växter brukar vara planterade i när man köper dem, runda med ett antal hål i botten. Man måste inte ha de speciella hydrokrukorna. När man planterar ska man först lägga några cm lecakulor i botten, sedan breda ut rötterna och hålla i sticklingen samtidigt som man fyller på med mer kulor. Man ska se till att sticklingens stam inte kommer för långt ner i krukan. Nivåmätaren visar hur mycket vatten man ska ha, det innebär att att vattnet bara står några cm högt i krukan.
Man ska helst låta nivån gå ner till noll innan man vattnar nästa gång.
Jag tycker det är väldigt praktiskt med hydrokultur och vill rekommendera det! Det är lättare att plantera om, man får mindre angrepp av sorgmyggor och får man ohyra på bladen är det lätt att skölja hela plantan i duschen utan att vara orolig för att dränka den. Och så är det förstås lättare att sköta vattningen när man reser bort.
sunkan_85
20-03-2007, 08:37
jag är ingen expert men har studerat hydro en del och om man bygger en (tank) på min 10L och med cirkulations pump
och användersig av droppbevatnings metoden så ska de flästa vexter klara det om jag fattat det hela rätt men det är inte så vakert att ha i ett fönster den typen gör sig bättre i ett vexthus eller liknande
hydro är riktigt smidigt det är lite synd bara att det svenska folket inte har fått upp ögonen för det än,
lite synd det hadde varigt roligt att se mer hydro tekniker mm i blomster butiker
men har man inte tummen mitt i handen och läser på lite så ser man rätt fort att det är nästan simmplare än jord
sedan undrar jag lite om orkideer har en kamrat som nämde något om att rötterna ska stå ljust vad tror ni om en hydro glas kruka och vatten kristaller?
myrtille
20-03-2007, 09:07
Ja, det stämmer ju att orkidéer vill ha ljus. Fast sist jag var på Orchidéhuset i Stockholm sa de till mig att man ska inte ha glaskrukor utan det är genomskinliga plastkrukor som gäller. Jag minns inte varför...
Det verkar finnas två metoder för hydrokultur, dels den med vattentank, pump och små korgar, som ju kanske inte är så snyggt att ha i hemmamiljö, dels den med vanliga krukor, leca och nivåmätare. Nu när jag fått upp ögonen för det här har jag märkt att den senare varianten är rätt vanlig i tyska blomsterbutiker (jag bor utomlands). Jag kan tänka mig att det finns många fördelar, men samtidigt undrar jag om man ändå inte måste vattna rätt så ofta när det är så lite vatten och i och med att det är öppet upptill så att vattnet avdunstar.
Det finns en medlem här på odla som säljer den enda designade vattentanken jag har sett för den första metoden (greenfortune.com). Den kan jag lätt tänka mig att ha både hemma och på jobbet, men tyvärr finns ingen återförsäljare i närheten av mig.
sunkan_85
20-03-2007, 11:34
ja den krukan såg inte så dum ut, det man ska tänka på är att ljus inte når vattnet då blir det mycket alger till slut.
jag tyckte den såg lite transparent ut på en del bilder men det beror ju på vad man är ute efter.
sen är jag lite tveksam till om man kan kalladet hydro odling det ända man gör i den metoden är att byta ut mediumer jord mot leka igentligen
kolla på
http://www.swedish-growsystems.se/main.htmlAutopot är kanse lämplig för dig de kör postorder med
men ganska dyra men deras system funkar men det bästa är klart att titta och sedan bygga ett eget system som är anpassat för dina önskemål
Alexander-VG-zon3
20-03-2007, 11:56
leca och utan leca är samma som hydro . hydor menas mad att man odlar bara i vatten . sen kvittar det vad man har att hålla upp växten med . jag har haft bergplamer och fredskallaor och ampeliljor i hydro . och jag själv tröttnade på det och har nu jord till alla växter . växterna är mer sårbara när det kommer till temperatur . annars så får man stora och fina plantor om man har dom varmt och så och inte övergödar allt . sen alla växter trivs inte i hydro som medelhavsväxter och palmer och citrusar m.m. ska man inte ha i hydro . även alla växter som ska ha svalt på vintern ska man inte ha i hydro
Det finns många olika system.. för att nämna den jag har mest erfarenhet av är ebb och flood..
En vatten tank har jag placerat under ett bord som jag borrat två hål i, igenom hålen går två slangar en för retur och en för fylla på "cirkulation pump, akvarie pump.. lyfter vattnet i mitt fall 90cm"
Hensi vegg näring samt pH ner från hensi..
En timmer som kör ett par gånger om dagen..
PH mätare är ett måste och jag anser att EC mätare är nästan ett måste också.. finns billiga digitala för 300+
håll pH mellan ca. 5.5 - 6.6 "lite beroende på växt"
bara följa beskrivning på flaskan hydro näring...
"det är skillnad" plantan behöver det, saknas saker i vanlig näring.. har jag fått lära mig.. placera gärna en dopp värmare i tanken.. håll 25grader... "tänk på belysningen värmer lite också, i mitt fall en 125watts LE lampa värmer 2 - 3 grader... ."tanken = 23"... varför denna temperatur rötterna får i sig bäst med näring då..
varför hydro? varför inte.. det växer 2 - 3 gånger fortare, du slipper dom flesta skadedjur + grisa med jord.. och att det är otroligt intressant och givande hobby..
vatten tanken ska vara 3gånger större än behållaren blommorna växer i använder grodans kuber jag stoppar ner blommor, plantor.... smidigt som f*n..
vad mer finns att säga... dom flesta som pysslar med hydro odlar Cannabis.. det är en växt som alla andra checka in www.swecan.org deras forum är mycket bra..
några frågor?
önskan på bild på mitt system?
mail: hynt@live.se
CITAT (myrtille @ 20-03-2007, 09:07)

Ja, det stämmer ju att orkidéer vill ha ljus. Fast sist jag var på Orchidéhuset i Stockholm sa de till mig att man ska inte ha glaskrukor utan det är genomskinliga plastkrukor som gäller. Jag minns inte varför...
Det verkar finnas två metoder för hydrokultur, dels den med vattentank, pump och små korgar, som ju kanske inte är så snyggt att ha i hemmamiljö, dels den med vanliga krukor, leca och nivåmätare. Nu när jag fått upp ögonen för det här har jag märkt att den senare varianten är rätt vanlig i tyska blomsterbutiker (jag bor utomlands). Jag kan tänka mig att det finns många fördelar, men samtidigt undrar jag om man ändå inte måste vattna rätt så ofta när det är så lite vatten och i och med att det är öppet upptill så att vattnet avdunstar.
Det finns en medlem här på odla som säljer den enda designade vattentanken jag har sett för den första metoden (greenfortune.com). Den kan jag lätt tänka mig att ha både hemma och på jobbet, men tyvärr finns ingen återförsäljare i närheten av mig.
Jag har phalaenopsisar i hydro i glasvaser. De trivs utmärkt. Efter 3-4månader har inga alger synts till och nya blad och rötter har kommit i mängder

. Man måste vara försiktig med att låta solen skina på glasvaserna för det blir ju lite hett då och rötterna dör.
Ålgryte
16-09-2008, 08:43
Jag har mina krukväxter i hydro med jonbytare som näring. Kolla tråden:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=hydrokultur#
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-09-2008, 13:58
Jag skall i alla fall vid mitt nästa besök i tyskland köpa lite tillbehör till Hydroodling.
Tänker nämligen att testa med en phalaenopsis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.