Fröt
Vi har flyttat in i ett hus som byggdes på tidigt 70-tal och på våran tomt stod ett plommonträd.
Detta träd har bjudit oss på så mycket plommon de 3 år som vi har bott här men nu är det nog dags för det att gå till de sälla jaktmarkerna. Det hade halverats redan när vi flyttde in och nu är det bara en stor gren kvar.... men plommonen är ju SÅ goda.
Nu tänkte jag om ni kan gissa vilken sort det kan vara, eftersom vi vill köpa ett nytt likadant träd och kan vi plantera det på samma ställe, jag vet att andra träd inte klarar av det...

Plommonen är lilaröda men lite gult, dom blir riktigt stora och söta - JÄTTEGODA thumbsup.gif

Hoppas att ni kan hjälpa mig, har fått tips förut men det var på en ny sort och det här trädet är ju 30 år.
Men ni får gärna tipsa om en annan sort som ni kan rekomendera.
KURT
Titta t ex på E-plantas lista över plommonsorter. En gissning är ju victora, mycket vanligt och de blir tämligen stora. om man ser till att kartgallra så att det inte blir allt för mycket på trädet så blir de också goda.
Susanne i Linköping
Måste du absolut ha det nya trädet på samma plats? Visst kan man byta ut en massa jord så att det funkar men du blir ju utan plommon tills det nya trädet börjar ge frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon