Fjallsnipan
Hej..

Fick blomskott av svärmor idag som jag inte har en susning om vad dom heter...

Jag vet att det är en hängande blomma med 3-4cm avlånga blad. Ganska hårda. Stjälken är oxså rätt hård, lite som en pinne fast grön då.

Hoppas nån har förstått min förklaring och kan säga vilken blomma jag har fått.....

// Fjallsnipan

Jo jag skulle ha kunnat visa ett kort på den, men har försökt SÅ många gånger att ladda upp kort och de funkar aldrig så jag har gett upp den delen! TYVÄRR.....
Fjallsnipan
Fick just reda på att den heter liten porslins blomma....

Kan de stämma tro?
Fenja
Det finns 100-tals olika sorters porslinsblommor - hoya... omöjligt att gissa på utan en blid. Porslinsblommor bör även vara i blom för att man säkert ska kunna identifiera dem.
Mvh
Fenja
yenny
CITAT (Fjallsnipan @ 16-03-2007, 12:39) *
Fick just reda på att den heter liten porslins blomma....

Kan de stämma tro?

Den man kallade liten porslinsblomma förr brukar vara den som heter Hoya bella... men som Fenja skrev finns det massor med olika hoyor... men prova att googla på Hoya bella så kan du kanske se om det är rätt.
Fjallsnipan
Tack, men jag hade rätt...

Har satt skotten i vatten, så nu är de väl bara å vänta tills de kommer rötter för omplantering...
yenny
CITAT (Fjallsnipan @ 18-03-2007, 10:00) *
Tack, men jag hade rätt...

Har satt skotten i vatten, så nu är de väl bara å vänta tills de kommer rötter för omplantering...

Hade rätt i vad då?
Fjallsnipan
På att det var en "liten porslinsblomma" som jag fick av svärmor.....

Kommer blommor på den nu oxså.....
yenny
CITAT (Fjallsnipan @ 24-03-2007, 21:23) *
På att det var en "liten porslinsblomma" som jag fick av svärmor.....

Kommer blommor på den nu oxså.....

Aha... fast det finns ingen som heter så... Den bara kallas det.
maimiti
Liten porslinsblomma är traditionellt det svenska namnet på Hoya bella. Det kommer ifrån att av de två hoyor fanns i allmän odling vid sekelskiftet, Hoya carnosa och Hoya bella, så är den senare ju liten i jämförelse. Namnet "Liten porslinsblomma" har alltså ingen egentlig giltighet och nu när det finns ett så stort antal hoyor i odling, flera av dem dessutom avsevärt mindre än Hoya bella, så blir det vanskligt att använda de gamla, svenska, utrycken. För att undvika missförstånd bör man använda de latinska namnen.
Caisy
Det låter inte som "liten porslinsblomma" snarare den stora Hoya Carnosa...
Med tanke på att hon skriver hårda "som pinnar"...
Har precis själv startat en hoya tråd...
Nää, ändrar mig såg att det stod gröna själkar...det får va vad det är.
Säger inget mer. blush.gif
maimiti
Nja, om bladen är 3-4 cm långa och avlånga så är det i så fall en mycket liten Hoya carnosa som inte har någon hängande klase, vilket ju Hoya bella har. Jag tycker iaf att de två bellor jag har är utrustade med ganska så styva grenar. De klarar iaf klart sämre att böjas, vilket carnosan klarar bättre... menar hur mycket de kan böjas utan att gå av... Men självklart är styvhet något man kan uppfatta olika... Så, jo. Jag tycker nog den begränsade beskrivningen passar bättre på bella än carnosa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon