Full version: liguster zon 4
steppen1
Hej jag har en ligusterhäck som tappar bladen om vintern,den är ganska hög ca 170cm som är ganska risig funderar på att ta ner den till roten är det för sent att göra det? tacksam för svar Steppen
Big Gardener
En ligustehäck som tappar bladen om vintern är i sig inget problem, vare sig det är vintergrön eller vanlig liguster. Vintergrön liguster håller bladen längre, men kan vid riktigt kallt väder tappa dem tidigare än vanligt. Det är i sig inget som motiverar till total nedkapning som jag ser det.

Men om du tycker den är risig går det att skära tillbaka den men det behöver nödvändigtvis inte vara ända ner. Det beror på hur grov den är i botten.

steppen1
Jag tänkte närmast på om det är för sent på året.
Big Gardener
Inte speciellt sent, men vänta inte för länge om du vill ha en rejäl tillväxteffekt. Ju längre du väntar desto mindre blir tillväxten. Å andra sidan ska man inte göra det för tidigt heller eftersom grova snittytor kan bli rejält dåliga om det blir minusgrader igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon