snillan
16-03-2007, 13:09
hej, jag har övervintrat en doftpelargon " Citronella" i köksfönstret (tordes inte slänga ner den i källaren, borde kanske gjort det..), den har varit lite halvdan hela vintern, men det har ju även mårbacka som jag övervintrat vissa av, i köksfönstret.
Jag klippte ner dem för någon/några veckor sedan, och alla andra pellisar har kommit igång riktigt bra även sticklingar jag tog, MEN inte Citronellan, den lever men frodas inte, det kommer små små små blad som är nya, men de gamla ser tuffliga ut och den växer inte som mårbackan. Den ser hängig ut.....
Vad är problemet tror ni ? Jag planterade om den samtidigt som de andra när jag klippte ner dem.
Snillan
Pellisar växer ju olika fort beroende på vilken sort det är, Mårbackan är snabbväxande om man göder den mycket. Kolla så att Citronellan inte står för vått, så att det är vatten kvar i ytterkrukan. Eller kan den ha det för torrt? Hur länge sedan är det du krukade om dem? Du kan börja gödselvattna vid varje vattning 3-4 veckor efter omplantering.
Mvh
Fenja
snillan
16-03-2007, 13:39
Hej Fenja
Det är knappt 2 veckor sen jag planterade om dem, den har nog stått för blött snarare än för torrt misstänker jag, frågan är om jag bör plantera om den eller hur jag gör för att " torka ur den " i såfall.
Snillan
Lyft den ur ytterkrukan och ställ den på tidningspapper i fönstret så går det ganska fort. Byt tidning vid behov.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.