Full version: Stamma upp en ängel?
Vesna
Hej,

Jag har köpt änglasticklingar och jag skulle gärna vilja stamma upp en. Jag har sett en sådan ca 2 meter hög med en stor krona och den var helt magnifik smile.gif Hur bär jag mig åt? Ska jag knipsa alla blad och alla avstickare förutom de översta 2-4 bladen? Jag antar att den inte kommer hinna så långt i år att den blommar? Eller?

// Vesna
kerstin z5-6
När den uppnått önskad höjd kan du bara beskära de nedre grenarna , som du inte vill ha där -eg behövs inte det heller .De har ett " kronväxande" naturligt växtsätt ..den rosa nedan är bara nån enstaka gren bortplockad
Problemet för många är dock att vinterförvaringen kräver nedskärning .. och då växer den ju på ett annat sätt hela tiden .. och blommar senare

Vesna
Hej Kerstin smile.gif

Nu tappade du bort mig helt confused.gif Du menar att jag ska låta den växa upp till 2 meter och först då skära av alla sidogrenar? Blir den inte väldigt "konstig" då? Borde man inte redan nu nypa av sidoskotten och låta EN stam växa upp? Jag kanske inte var riktigt tydlig över mitt önskemål smile.gif Jag vill ha som ett träd, inte en buske smile.gif

Detta är vad jag är ute efter smile.gif Fast med högre stam. Har sett en som har ca 2 meter hög stam och en sådan krona i toppen. Hur pampigt som helst smile.gif

Du menar på att man MÅSTE skära ner växten för vinterförvaring? Varför? Hur vinterförvaras den?

Jag har även förstått att "V" formationen är viktig. Varför? Då kan man ju försöka skapa en sådan i toppen som på bilderna. Men hur kommer jag till det resultatet?
kerstin z5-6
Jamen du har en rak pinne nu eller hur -inte flera ?? så länge den inte delar sig i två stammar låt den vara -kommer sidogrenar -får du ta bort dem -det innebär att du tar bort V formationer , vilket innebär att den kommer att blomma först när du låtit V bildas i toppen -

nej jag skrev att många måste inför vinterförvaring skära ner .. om man kapar en ängel i toppen får den börja om varje år och blommar då senare

Änglar kan förvaras varmt året runt , även om de ser bedövliga ut i rumstemp utan annat ljus än fönster -man måste inte låta dem vila svalt vintertid
jag gissar att om du vill ha en sådan hög krona kommer det att ta tid -och du får ha stenar på krukan hela sommaren utomhus -för de blir bra vindfång , faller de går kronan av

Sticklingar är toppskott de kan om de får växa fritt blomma i år med enstaka blommor

Träd ok -och inte flergrenat, för mina är 3,5 meter höga -dock har de tre stammar var
Vesna
Tack för dina svar Kerstin smile.gif

Jag har fotat min stickling och skulle lägga in bilden så du fick se hur den såg ut. Men det enda jag lyckats med är att bygga upp ett lagom irriterat humör för jag har inte den blekaste aning om hur man laddar upp bilder på forumet längre sad.gif Eller......jag lyckades ladda upp filerna och jag kan se dem (just som filnamn) i min kontrollpanel man jag kan inte få upp bilderna eller infoga dem här sad.gif *suck* Måttligt roande och extra grinig är man efter influensa med feber i flera dagar sad.gif Men man orkar ju inte bara ligga och vänta ut eländet längre. Man måste ju göra NÅTT. Då kan man ju lika gärna fundera på sina växter lite wink.gif

Ja, ja. Jag får väl förklara. Min lilla ängel har en gren som växer rakt upp och strax ovanför jordytan har den en sidogren som är rätt välutvecklad. Så den borde jag kunna nypa av då? Men bladen ska jag kanske låta sitta tills vidare?

Vi får se hur långt jag släpper den smile.gif Den kommer stå i ett rätt vindskyddat läge, men lite sten i krukan var något att tänka på för framtiden smile.gif

kerstin z5-6
Ja , det borde gå bra , du ser ju rätt snabbt om något blad vidareutvecklar sig till en gren .. då får du nypa dem med

I början lär den göra allt för att grena sig tidigare än du önskar angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon