Lamarr
Hej,
alldeles ny som reggad i forumet även om jag smygläst ett par år. Bor sen tre år i ett hus byggt 1905 (Stockholm) som sedan 50-talet blivit tämligen vanskött. Nu har vi fått fason på huset och nu väntar tomten på öm omvårdnad. Vi har under åren fällt en del träd, rensat rensat rensat det värsta, men än återstår mycket.

Nu vill jag ta tag i en rabatt som löper längs entrégången, ca 0,5*5 m. Den liggen i en backe och består i dag av gräs och några mycket piriga rosor. Tomten är rätt bergig, så det är nog inga stora mylldjup. Tror att det är torr, och sur jord, men det är min egen mycket amatörmässiga gissning. Det är soligt/halvskuggigt läge. Jag vill gärna att rabatten ska passa till husets ålder någorlunda, och jag tycker om vita, rosa och blå blommor. Är heltidsarbetande småbarnsmamma sweatingbullets.gif, så någorlunda lättskött och helst perenner. Vore också trevligt om man kan sprida blomningstiden. Hjälp mig komponera!

/Lamarr
Fenja
Hej och välkommen hit!
Pion, daglilja, höstflox, höstaster, stormhatt, riddarsporre, hög prästkrage kanske tillsammans med lavendel, mynta och någon marktäckare som vintergröna, mossphlox, aubretia och timjan?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
+ stockrosor och gammeldags rosbuskar Maidens blush , alba Maxima Felicite Parmentier tex
vickeva
Åååååååååååååååååååååååå vad vackert det låter, Fenja och Kerstin, precis det där låter som min favoritrabatt... en sån måste jag göra sedan när jag har en trädgård att göra den i, sparar denna tråd..
Tack!
kerstin z5-6
vill man vara sekelskiftes typisk ska gången vara behagligt bred , grusad och i rabattkanten ska det ligga stora vita snäckor ,finns säkert att köpa numer i betong smile.gif men du kanske är konstnärlig o gör dem själv smile.gif
Plantera tätt så blir den lättskött -peta ner lite lök av nacissus poeticus i stora drivor i höst, så får du vårfint med smile.gif
Två andra tidiga perenner som kan passa är vita löjtnandshjärtan och vit akleja

Jordförbättra med kodynga och eller kopå påse .. i rejäla lager så blir den fin
Lamarr
Tack för fina tips! Jag har inte full koll på det föreslagna så jag får läsa på lite om blomningstid, höjder och så där! Jag kommer gräva bort hela berfintliga "rabatten". Det är istort sett bara tovigt långt gräs med lite vassa roskvistar, och säkert helt utarmat. Det får bli helt ny jord.

Jag behöver väl en avgränsare mot gång och gräsmatta? Finns något enkelt och billigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon