Orcus
Vi ska väl snart till med årets sådd ute på gården.. för våran del blir det den allra första sådden då vi flyttade in ifjol men då inte hann med att göra något med trädgårdsland...

Våran fundering nu är hur ska man göra? det som en gång varit potatisland är numera en åker med högt gräs.

Vi hade tänkt sätta potatis på en del samt morot, och ärter och fler saker på den platsen men vet inte hur vi ska börja, ska det köras med jordfräs först eller ska man stå och gräva med grep/spade eller hur gör man bäst för att få jorden så bra som möjlig?
KURT
Det kommer ju att ta ett tag att få ordning på det! Men en jordfräs slår bara sönder rötterna på allt ogräs, jag skulle nog välja den tyngre metoden att gräva för hand, då får man i alla fall bort mera utan att rotogräsen går sönder. Potatis är alltid bra vi nyodling, det är lätt att rensa och konkurrerar bra med ogräset. Är det grässvål där nu, så kan det finns knäpparlarver i jorden, så det kan bli endel angrepp på rotsaker. Men det är det inte så mycket att göra åt.

Vad är det för typ av jord? En lättare sandjord är det inget större problem att gräva om nu i vår. Men en tung lerjord kan man inte röra förrän det torkat upp ordentligt, och även då kommer det att bli jobbigt.
Orcus
vad vi sett hittills så verkar det vara sandjord i det tilltänkta landet.

Vi får ta och köpa oss en varsin bra spade då och börja gräva för hand och samtidigt hoppas på att det är sandjord i hela landet så det går någorlunda "lätt".
Eva 33c
Och skulle ni inte orka göra i ordning hela landet i år (det kanske är stort?) så kan ni täcka över den del ni inte hunnit gräva med tex svart plast, eller en presenning (viktigt att inget ljus släpps igenom) och låta den ligga till nästa vår. Då har ni kvävt rotogräset och det kommer att vara jättelätt att gräva denna bit. Denna metod har jag tillämpat själv vid anläggning av nya land och rabatter. Det är viktigt att plasten ligger på en hel tillväxtsäsong så lägg på den så fort som möjligt om ni vill prova.
Fenja
Gräv bort ALL grästorv för hand och var noga med att skaka loss jord och dra upp alla rötter. Ni tjänar på att lägga ner det arbetet nu, för det finns inget tråkigare än ett igenväxt land som konkurrerar ut odlingarna. Vad ni än gör använd INTE jordfräs!!
Mvh
Åsa
ingrid fuxwall
När jag anlägger ett nytt land gräver jag alltid för hand och tar bort "gräset" Jordfräsen används för att luckra upp inför nästa sådd men jag är alltid där innan och tar bort det värsta för hand.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon