Full version: Toppa Flitiga Lisa?
Floppy
Ska man toppa Flitiga Lisa och i sådana fall hur och när?
*Stintan*
Jag brukar toppa dom efter att dom fått 4-6 blad ungefär första gången.
Helen i Piteå Zon 5
Och jag toppar aldrig biggrin.gif Flitiga Lisa grenar sig så fint själv.....
Floppy
blink.gif ...öööööh...hur ska jag göra nu då?.... -cry-.gif ...det ska vara ett svar...så man inte behöver välja... giggle.gif tongue.gif ...kanske finns fler som vill berätta hur ni gjort...??? rolleyes.gif ...så kanske jag kan se vilken som vinner...att toppa eller inte...det är frågan...
Kamilla z 7
naughty.gif jodu,nu var det den stora frågan hehe...
Är dom väldigt rangliga så toppar jag,är dom kompakta så låter jag bli...om man toppar får man ju fler flirting.gif
Margith
Då svarar jag, så får vi väl se om det här kan hjälpa dig coolgleam.gif
Jag har aldrig toppat mina Flitiga Lisor och jag tycker att de har varit jättefina. Då blir jag ju lite osäker när jag läser att andra toppar sina. Är det kanske så att mina Lisor inte visste att dem borde ha toppats, eller skulle de ha varit ännu finare om jag toppat dem, eller är jag så mycket nybörjare att jag inte vet hur en fin Flitiga Lisa ser ut -cry-.gif
Nej, jag håller med Helen kram2.gif Jag toppar inte!
Skulle de rangla iväg och bli taniga, får jag väl omvärdera whist.gif
Irene_L
Jag har sått flitiga lisa för första ggn och jag visste inte vilket som var bäst. confused.gif
Så jag gjorde så här: jag toppade hälften och lät de andra vara. yes.gif
Får se vilka som blir bäst happy.gif
Fenja
Jag toppar mina OFTA, man kan toppa i en blomklase utan att skada den om man är lite "pillig"!
Mvh
Fenja
Floppy
Okej...men hur ska de se ut...alltså hur många bladpar ska ha kommit innan man vågar toppa då?
Fenja
En ny planta bör ha mellam 4-6 karaktärsblad innan du toppar den för första gången. Större plantor brukar jag toppa så att förgreningarna kommer med ca 10 cm mellanrum ungefär.
Mvh
Fenja
Floppy
Okej...då får jag nog vänta ett tag till...de har nu ca 4-5 bladpar om man räknar med hjärtbladen...
Tjoppa
Jag har heller aldrig toppat mina, men de blir superfina och stora ändå.
Kamilla z 7
Jag brukar övervintra mina lisor som blir fina,och ta skott på våren,funkar super och dom toppas inte
Flitiga Lisa
Floppy
Super fin Lisa...Kamilla...
Jag provar att fröså mina så det är därför...men jag kommer helt klart att försöka övervintra dem tummenupp.gif
'Carnival Scarlet'
[attachment=493:202_Impa...carlet__.jpg]
Kamilla z 7
Superenkelt är det att övervintra dem,jag låter mina stå i rumstemp i fönstret,blir gängliga och fula,men bakom gardinen syns dom inte flirting.gif kan tom stå i norr fönster
sedan till senvintern så tar jag fram dem,klipper topparna av dem och ned i så jord,har funkat alla år jag har provat...
sätt dem tätt när du planterar ut dem då blir dom finast,om rötterna har det trångt blommar de bäst.

LÄÄÄÄCKER din röda 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon