Katti med torpet
16-03-2007, 15:34
När brukar ni starta era gurksådder?
Slanggurkan kan jag ha i växthus även om jag i sommras tyckte mig märka att de faktiskt mådde bättre utomhus. Troligen blev det för varmt och kvalmigt inne när sommar hettan slog till som värst.
Växteråsgurkan kan ju givetvis inte planteras ut förrän efter sista frostknäppen så den bör väl förkultiveras men hur länge?
Hur har ni era v.ås-gurkor, ringlar de på jorden eller har ni marktäckning eller försöker ni få dem att klänga på något?
Jag brukar så gurkorna direkt på landet och jag har dem ringlande på marken. När plantorna blivit lite större täcker jag marken med gräsklipp.
Katti med torpet
17-03-2007, 07:25
Rosita, pratar du om både slang- och västeråsgurkor eller bara västerås?
Förlåt, jag glömde...

Jag pratar så klart om Västeråsgurka! Slanggurka måste förkultiveras även i zon 1.
Katti med torpet
18-03-2007, 11:03
Anade nästan det
Ni som odlar slanggurka då, när sätter ni igång? Står här med fröpåsen i handen men är osäker på om det är för tidigt...
Eva 33c
18-03-2007, 11:24
Jag sår mina sista april, sedan får de flytta ut till växthuset 1 juni ungefär. Jag har fläkt i växthuset så jag kan garantera lägsta nattemp till 15 grader då. Jag har också mina gurkor i markbädd, har man de i krukor kan man nog sätta ut tidigare eftersom jorden är varmare i en kruka än i en markbädd. Här har vi ofta sista frostnatten en vecka in i juni, fast inte förra året...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.