Full version: Kompost....Hjälp
Li-e
Har funderingar på att göra en kompost för trägårdsafall.....hur gör man?
Måste man bygga in den eller kan jag bara lägga skräpet på hög confused.gif
Kan tillägga att jag bor avsides...så inga grannar behöver bli störda av en ful kompost.
Har vildvuxen äng bredvid tomten, så jag tänkte lägga komposten där....så den inte syns.
Någon som vet hur man gör....ska man vattna och vända och klippa sönder avfallet eller....
Väntar tacksamt på svar flirting.gif
Fenja
Här kan du titta i tidigare trådar om hur man går till väga: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=Se...ighlite=kompost
Mvh
Fenja
Lena i Torslanda
I princip kan man lägga allt i en enda hög men det är lite lättare att hålla koll på komposten om man gör en enkel avgränsing i form av några väggar. Egentligen räcker det med tre sidor på komposten. Du kan slå ner fyra hörnstolpar, snickra ihop några glesa brädsidor och vips så är det klart. Det viktigaste är att det kommer till luft och att du vänder komposten då och då. Den får inte heller bli för torr utan vattna om det behövs. Det går fortare att bryta ner avfallet om det klipps i mindre bitar.
Sailor Pluto
Ett litet tips (som du säkert redan vet om blush.gif ): lägg ditt gräsklipp direkt i rabatterna eller använd som täckning i grönsakslandet. Tycker att ogräset får svårare att komma upp samt att jorden inte torkar ut lika fort. Verkar som att jorden blir bättre också när gräset bryts ner.
ingrid fuxwall
Man kan också gräva ett hål som man sedan fyller med avfall - en slags kompost som jag har en känsla av, anvädes mer förr.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon