Full version: stelkramp
Merlin
Funderar på att låta mig stelkramps vaccineras (sist var för 30 år sen) eftersom jag hanterar så mycket jord whistling.gif och ibland så har man ju småsår på handerna, rostaggar som rivs osv. Är det vettigt att vaccinera sig eller har man ett livslångt skydd??? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man har inte livslångt skydd och det kan vara klokt att vaccinera sig ifall man utsätter sig för risker. Tror dock inte risken är så enormt stor för stelkramp jag har bara träffat en som haft stelkramp det var en lärare jag hade och hon sade hela tiden vaccinera er, stelkramp är ingen sjukdom man vill uppleva.
Merlin
Jag trodde att den är dödlig! Vet att jag hade en gammal släkting som rev sig på just rosor och han dog i stelkramp, därför är jag nog lite nojig sad.gif
*Stintan*
Jag har då aldrig hört att trädgårdsfolk rekommenderats att stelkrampsvaccinera sig, varken dom som har det som yrke eller vi andra.
Fenja
Man bör stelkrampsvaccinera sig var 10 år.
Mvh
Fenja
Pia L
Annars ger det fullgott skydd upp till 20 år för vuxna människor
Fenja
CITAT (Pia L @ 16-03-2007, 21:28) *
Annars ger det fullgott skydd upp till 20 år för vuxna människor

Ok... sist jag tog stelkramp var 2004 och då sa läkaren att den ska tas om efter 10 år. Men det kanske har kommit nya direktiv?
Mvh
Fenja
Merlin
Ska ringa husläkaren nästa vecka och höra....tack för alla svar i alla fall blomma.gif
Netha
Merlin, du kan vara lugn...det finns ingen anledning till att stelkrampsvaccinera sig bara för att man påtar i jord.

Förr i tiden... då Penicillin och Antibiotika inte fanns... kunde man drabbas av svåra, dödliga infektioner..
men det var då det.
ingrid fuxwall
När jag råkar ut för något, tex hundbett, trampar på en rostig spik eller skär av mig en finger eller så, då brukar jag få en stelkrapspruta. Men man borde kanske kolla upp vilket skydd man har - tack för tipset
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-03-2007, 21:34) *
När jag råkar ut för något, tex hundbett, trampar på en rostig spik eller skär av mig en finger eller så, då brukar jag få en stelkrapspruta. Men man borde kanske kolla upp vilket skydd man har - tack för tipset

Har väl aldrig hört att man skulle vaccinera sig bara för att ..
I så fall skulle vi nog fått info om att vaccinering bör förnyas efter visst antal år... och några sådana rekommendationer har aldrig getts.
Fenja
CITAT (Netha @ 16-03-2007, 21:38) *
Har väl aldrig hört att man skulle vaccinera sig bara för att ..
I så fall skulle vi nog fått info om att vaccinering bör förnyas efter visst antal år... och några sådana rekommendationer har aldrig getts.

Redan när jag fick min första spruta i skolan så fick vi lära oss att den ska förnyas var tionde år. Att jag tog en 2004 var i samband med ett hundbett.
Mvh
Fenja
Merlin
Jag kom bara att tänka på det när jag klippte ner 30 m nepetahäck igår - med hjälp av en kökssax whistling.gif . Märkte inget när jag höll på men kunde knappt röra fingrarna på kvällen pga alla jordiga vätskande blåsor aj -cry-.gif
I min barndom cirkulerade den här historien om en gammelmorbror som älskade rosor och sen fick stelkramp, det måste ha varit kring 1920-1930.
Åsa, mälardalen zon 2
Den läraren jag hade som fått uppleva stelkramp hade fått det från växter det var när hon jobbade som florist hon fick stelkramp. Själv tog jag spruta mot difteri runt 1990 och då ingick stelkrampsvaccination och de sade att jag skulle ta en ny stekrampsvaccination om ca 10år men tiden gick så snabbt så jag har ännu inte kommit mig för att ta en ny spruta.
anna_rispan
Då kan jag passa på att berätta om när jag gick i skolan o fick stelkrampsspruta. Då sa de att det här räcker...om du nån gång skadar dig så får du stelkrampsspruta då. jag förmodar att de menar att första sprutan räcker tills man väl skadar sig så att det skulle finnas risk för smittan.
Netha
CITAT (Merlin @ 16-03-2007, 21:41) *
Jag kom bara att tänka på det när jag klippte ner 30 m nepetahäck igår - med hjälp av en kökssax whistling.gif . Märkte inget när jag höll på men kunde knappt röra fingrarna på kvällen pga alla jordiga vätskande blåsor aj -cry-.gif
I min barndom cirkulerade den här historien om en gammelmorbror som älskade rosor och sen fick stelkramp, det måste ha varit kring 1920-1930.

Faktiskt så tror jag inte att du behöver vara orolig alls för att drabbas av stelkramp. Iaf så har jag aldrig hört talas om någon som drabbats av det i modern tid.
Lite ont i fingrar kan vi alla få om vi river oss eller sticks när vi jobbar i trädgården. Skulle risk för stelkramp vara så stor att förebyggande vaccination var påkallad då skulle Socialstyrelsen gått ut med rekommendation för länge sedan.

Sköt om dina sår genom att tvätta med tvål - eller såpavatten och försök låta bli att påta i jorden utan handskar på tills såren läkt.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror kanske på vad man menar med modern tid men min lärare som fick stelkramp fick det runt 80-talet, därför skulle alla elever på skolan (floristskola) vaccineras mot stelkramp jag hade redan vaccination men andra blev skickade att ta stelkramp.
Gossen Ruda
Dom flesta har fått fullgott skydd under skoltiden, normalt räcker det med 3-4 sprutor. Sen är det givetvis inte fel att ta nån spruta till men det behövs oftast inte. Det var innan antibiotikan som sjukdomen var dödlig, kommer man bara under vård är det inga problem längre. Googla på stelkramp och läs och lär.
Netha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2007, 21:57) *
Det beror kanske på vad man menar med modern tid men min lärare som fick stelkramp fick det runt 80-talet, därför skulle alla elever på skolan (floristskola) vaccineras mot stelkramp jag hade redan vaccination men andra blev skickade att ta stelkramp.

Hur stort problem är det i Sverige med difteri och stelkramp?
ingrid fuxwall
CITAT (Netha @ 16-03-2007, 21:38) *

Har inte samma tilltro till sjukvåden, kan inte tänka mig att det finns pengar till att påminna om att stelkramps skyddet gått ut.

ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Jag fick mot difteri pga att man upptäckt att min åldersgrupp hade mycket dåligt skydd mot denna sjukdom och att det just då fanns ett stort utbrott med difteri i ryssland och det är inte ovanligt med ryska turister i stockholmstrakten + många åkte till ryssland och baltikumoch gör det fortfarande på semester. Bor man i stockholmstrakten är ryssland och baltikum ganska nära. Så det spelar ingen roll om sjukdomen är vanlig i sverige är den vanlig i länder nära finns det risk för smitta.
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-03-2007, 22:06) *
Har inte samma tilltro till sjukvåden, kan inte tänka mig att det finns pengar till att påminna om att stelkramps skyddet gått ut.

ingrid

I detta fall har jag stor tilltro till sjukvården, eftersom jag har ett antal läkare i familjen och ingen av dem vaccinerar sig regelbundet. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fast som sagt enligt mitt tidigare inlägg vi är ganska globala nu och reser, tror inte att läkare alltid har rätt. Bara för att sjukdomen är ovanlig i sverige kanske den inte är ovanlig i landet vi åker på semester till eller turister som kommer hit kan ha smitta vi inte tror är så vanliga i sverige, antibiotika och dyl. är ju ingen mirakelmedicin längre de har ju förlorat effekt p.g.a felaktig användning.
Netha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2007, 22:13) *
Fast som sagt enligt mitt tidigare inlägg vi är ganska globala nu och reser, tror inte att läkare alltid har rätt. Bara för att sjukdomen är ovanlig i sverige kanske den inte är ovanlig i landet vi åker på semester till eller turister som kommer hit kan ha smitta vi inte tror är så vanliga i sverige, antibiotika och dyl. är ju ingen mirakelmedicin längre de har ju förlorat effekt p.g.a felaktig användning.

OK... ang förekomst i andra länder, har jag ingen åsikt.
Mitt svar var baserat på undran som Merlin hade och det gällde "påta i jorden" hemma i Sverige.
Ophelia
Någon information utgår inte utan det är var och ens egna skyldighet och intresse att hålla koll på sin egen vaccination precis som så mycket annat. Ja det är ju inte alls många som drabbas men visst finns det en och annan och de flesta är sådana som petar och påtar i jorden. Finge jag välja mellan att vaccinera mig med 10 år mellanrum eller genomgå en intensivvårdssväng så väger sprutan lättast.
Berith
Kom ihåg den här tråden med liknande diskussion.
*Stintan*
Jag borde nog ha varit död vid det här laget efter alla år som florist och jobb i handelsträdgård och den egna trädgården utan några stelkrampssprutor. Det enda som hände var att jag utvecklade allergi mot en del lökväxter.
Berith
CITAT (Stintan43 @ 17-03-2007, 10:54) *
Jag borde nog ha varit död vid det här laget efter alla år som florist och jobb i handelsträdgård och den egna trädgården utan några stelkrampssprutor. Det enda som hände var att jag utvecklade allergi mot en del lökväxter.

Men har du fått några inflammerade sår då? Det är väl det man ska hålla koll på. unsure.gif
*Stintan*
massor med småsår
kerstin z5-6
Tetanus -omvaccinering rek vart 10 år
Antibiotika har tveksam effekt om man får sjukdomen
Intensiv vård och andra läkemedel kan bara ta patienten genom förloppet inte bota
Clostridium tetanii finns i jord , drabbas man är såret ofta så litet att man inte märkt det
Bra grundskydd + skydd -återvaccinering gör att vi har få fall i Sverige
Är man orolig och arbetar mycket med gödslad jord räcker grundskydd + omvaccinering bra

(Jag kan inte säga att jag varit jättenoga smile.gif å andra sidan fick jag hästdoser som barn och lär ha ett mycket utökat grundskydd..)
emas
När man får ett djupt sår och tror att det kan ha kommit in smitta i det via tagg, spik etc så kan stelkrampsspruta ges på sjukhuset. Sätter igång kroppens immunförsvar. Enklast är dock att vara vaccinerad från början - då behöver man ju inte fundera på att åka in till sjukhuset för att man trampat på en spik och undrar hur långt in den egentligen kom och om det kan ha smittat ... ja, jag provade förra sommaren :)
Gåsis
Jag trodde man rekommenderade tetanusvaccin tre doser, samt en fjärde efter tio år. Efter fjärde sprutan väntar man upp till 30 år innan man tar en ny igen. Har fått lära mig att man inte tar tetanus vart tionde år hela livet.

/Åsa
Sailor Pluto
Jag hoppas bara att jag aldrig mer behöver ta en stelkrampssruta i medvetet/vaket tillstånd! Den förra fick jag för kanske 11 år sen, och det var det värsta jag varit med om -cry-.gif . Svullnaden var lika stor som ett rejält kaffefat, hela armen värkte och själva sticket ska vi inte ens prata om... Om vaccinationen inte vore så nödvändig skulle den klassas som tortyrmetod angry.gif .
catlady
Finns ju en anledning till att vi inte ser mycket av sådant som stelkramp, polio och mässling nuförtiden, och det är just vaccineringen av alla skolbarn. De har haft dödliga fall av just mässlingen i t.ex. USA nyligen, då föräldrar till barnen tyckt att det liksom inte var något att oroa sig för längre efetrsom de aldrig hört någon som haft det, utan istället hört att vaccinet skulle vara farligt och därför valt att inte vaccinera. Och vips så är mässlingen tillbaka som dödlig sjukdom!
På sjukvårdsupplysningen svarade de att stelkrampsvaccinets effekt varar i 30 år, men inte vet jag. Har också funderat på att förnya den nu när man hanterar katter, smutsiga verktyg och annat.
kerstin z5-6
30 år gäller bara om
"Den skadade har tidigare fått fyra injektioner stelkrampsvaccin eller fler

Vaccin (0,25 ml DT) ges bara om lång tid (minst 30 år) förflutit sedan senaste vaccininjektionen.
Efter detta behöver inga ytterligare vaccininjektioner ges. (soc styrelsen )

Så det beror ju på vilka inj personen fått tidigare . Men diskussioner pågår om skyddet är tillräckligt
Å andra sidan ges ju till : Patient som tidigare fått 3 eller 4 doser Tetanusvaccin:
Mer än 10 år efter senaste Tetanusinjektionen:
– boosterdos med DiTeBooster 0,5 ml i.m.
min slutsats är att man kan känna sig säker även vid trädgårdsarbete om man har grundskyddet i minst 10 upp till 30 år
Skadas man efter det och har grundskyddet ,kan man behöva fylla på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon