Full version: Kentucky kaffetrd
Trdgrdstokan
Fr ngra r sedan satte jag ett fr Kentuckykaffe. Det har nu blivit ett litet trd som str utomhus i en stor kruka p sommaren och vervintrar i garaget. Enligt frkatalogen s ska det tla vrt klimat ret runt. r det ngon som vet hur lnge jag ska vnta innan jag vgar plantera mitt trd i trdgrden?

http://www.odla.nu/album/showlist.php?uuid...amp;dowhat=user

rose.gif
Big Gardener
Kentuckykaffe, Gymnocladus dioicus, r lite vansklig p vra breddgrader. Men normalt klarar den vra vintrar upp till zon 2-3 om den fr en bra etablering, str tillrckligt torrt, skyddat och fr bra med sol. Den ska ha vldrnerat!

Just etableringen har jag upplevt varit ett knepigt kapitel och jag vet inte riktigt om det beror p fr blt jord eller om den mjligtvis sammarbetar med ngon mycorizzasvamp.

I Alnarpsparken str det ett Kentuckykaffe som tyvrr ser ganska rangligt ut pga ljuskonkurrensen och ldern. Nrmare 115 r. Annars r exemplaret ca 15-20 meter hgt, s nog fungerar det alltid.
Huggorm
Jag sg ett snt dr i rhus, Danmark. Det sg absolut ut att trivas, och bar gott om frukt, eller vad de dr kaffebnorna kallas. Men det stod visserligen i en botanisk trdgrd, s det fick vll Danmarks bsta omvrdnad kan man tro
flaxss
finns tv stora fina trd i broby dr den ena vxer vid n och den andre inne i broby , inget av dom fr nt skydd
Big Gardener
Vad jag menar med skyddat r att den br f s lng sommar och s mycket vrme som mjligt. Den passar ganska bra som stadstrd. Jag har sett trd i Kalmar och Huskvarna som inte sg ut att m fantastiskt vilket jag hrleder till att de stod antingen i fr grund och fr blt jord eller fr vindutsatt. Om jag ska jmfra den s pminner stndortskraven lite om Gleditsia triacanthos, Gingko biloba eller mjligtvis Robinia.
flaxss
CITAT (Big Gardener @ 17-03-2007, 17:03) *
Vad jag menar med skyddat r att den br f s lng sommar och s mycket vrme som mjligt. Den passar ganska bra som stadstrd. Jag har sett trd i Kalmar och Huskvarna som inte sg ut att m fantastiskt vilket jag hrleder till att de stod antingen i fr grund och fr blt jord eller fr vindutsatt. Om jag ska jmfra den s pminner stndortskraven lite om Gleditsia triacanthos, Gingko biloba eller mjligtvis Robinia.

jo det vet jag , jag bara skrev till det . wub.gif

den ena str intill en husvg s den str ng relativt torrt p vintern och skyddat , den andre str mot n i skogsjord skulle jag tro dr r ppet s det blser mycket dr ( n kanske hjlper till med microklimatet ). men bda grnskar fint varje r och mr bra
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon