Full version: Så cashew
BELLA
Jag har letat info på nätet om hur man sår cashewnötter men inte hittat nåt. Är det någon här som vet hur man gör?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att hitta en hel del om man söker på Anacardium occidentale + propagation.

Tittade lite snabbt på en av sidorna jag hittade och det största problemet är nog att hitta en oskalad och obehandlad cashewnöt. Är det torkade nötter får de inte vara äldre än 7-12månader vid sådden och torra nötter ska blötläggas innan sådd. Annars är det bara att peta ner dem i en stor kruka, vattna och sätta plastpåse över och ställa i runt rumstemperatur.
__Alex
Du får blanda ut såjord med perlit eller grus så jorden blir väldränerad, för det blir väldigt lätt mögel på fröet och plantan klarar inte för mycket stående vatten.
Lägg nöten i ljummet vatten 24-48 timmar före sådd och plantera den på 1,5 -2 cm djup, ställ den krukan i ca 25 graders värme och håll jorden fuktig men absolut inte för blöt.
Det tar ca 1- 2 månader innan plantan kikar upp.

Hoppas det ger dig lite hjälp på vägen smile.gif
katah
Kan man skörda cashew-nötter på riktigt av en sådan planta ??? crazy.gif laugh.gif
Eller blir det bara något vackert?
__Alex
Jag har aldrig hört att nån här i sverige har haft ett blommande cashew träd, men jag hoppas att mina ska göra det nångång. Men dom är väldigt fina att odla som prydnad också.
andmob
Jag följde i stort sett instruktionerna på http://www.vaggivagg.se/?p=p_50&sName=...urfruktstr%E4d)
Använde bara vanlig såjord (som jag steriliserade) och nu har två av två frön grott redan efter tio dagar smile.gif
Hur ska jag nu ta hand om dem? t ex toppa? placering, ute (på sommaren) eller inne?
Cassandra
Går det verkligen att få frukt i vårt kalla klimat? Utomlands har jag ätit frukterna (ej nötterna då de måste tillagas annars är de giftiga) direkt från träden, verkligen underbart! Dock vid ekvatorn.
andmob
Vet ej om det går att få frukt på det men trädet i sig ser så himla fint ut tycker jag!
http://www.vaggivagg.se/files/Cashew%20tra...ukts%20trad.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon