Chrihanna
En kompis fyller 30 och han har önskat sig saker/verktyg eller liknande till deras blivande trädgård. Han och hans fru håller på att leta hus för fullt. Vad är bra att ha som start? Han har inget direkt trädgårdsintresse idagsläget, men kan ju bli! ;D

Vad ska jag hitta på?
Alba

Jag gav bort i julklapp en vattenkanna men lite smått och gott i --- sekatör,liten kratta, spade och några andra grävverktyg. Det blev väldigt populärt.

Finns också fina hinkar du kan köpa och dekorera med tygblomma, band osv. Då ser det lite festligare ut.
Sedan plockar du ihop grejer i hinken. Kanske även en bok om trädgård - finns säkert till bra pris från bokrean.
Åsa, mälardalen zon 2
Någonting som många nya trädgårdsägare brukar göra (tyvärr) är att röja i trädgården = hugga in med verktyg i buskar och träd utan att ha kunskap om hur och när man beskär.

Så kanske Nya beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman (kostar runt 120kr hos internetbokhandlarna) är en lämplig present + kanske en beskärningssåg eller något liknande. Beskärningsboken är ganska pedagogiskt upplagd med bilder och listor på när och hur man beskär olika växtslag.
Chrihanna
Alba; Ja det låter som en fin present med vattenkannan fylld med nyttigheter...! *funderar*

Åsa; Ja bok låter ju som en bra idé oxå! Så kan han lära sig lite mer innan...

Fler förslag? Kanske tips på redskap?
Rapchic
vet inte om det är så i hela svergie
men här på åhlens är det rea och det fanns ett halvt bord med trädgårdsböcker
dom hade rea på bokhandeln här också, kanske är det så överallt
annars finns det ju en chans att man kan hitta böcker i bra skick i second hand butiker (om man vill ha det billigt)
Immix
Killar som inte är så trädgårsintresserade brukar nog mest gilla maskiner typ grästrimmer...och så grillen, tänker jag fördomsfullt flirting.gif .
Margith
Grillen var bra!! a0a.gif

Jag tänkte utifrån vilka verktyg vi köpte först. Som jag minns det var det en rejäl jordspade, skottkärra, lövräfsa och en sekatör.

I högre prisklass: motorsåg, gräsklippare, grästrimmer och elektrisk häcksax. Men såna verktyg är svåra att köpa innan man köpt huset.

Men skottkärran kanske du kan hitta på nåt kul med?
Penstemon
Vi hade en trädgårdskurs där lövblåsaren vart väldig populärt bland männen.
Immix
Skottkärra var en bra idé. Det fick min pappa något år när han fyllde- fint marmoreringsmålad. Man kan ju dekorera den väldigt personligt!
Pirum
Nyblivna husägare borde sättas i karens, så de inte får köpa såg eller andra destruktiva verktyg förrän efter ett år...smile.gif Men den där idén med vattenkannan full med redskap, och kanske en bok, det verkar bra.

En rejäl skottkärra är aldrig fel heller. Jag skulle bli glad om jag fick en sådan, gärna en lite mer ålderdomlig modell med delar i stadigt trä istället för svajig aluminium/tunna plåtrör (även om aluminium också har sina fördelar).

Fast skottkärror är väl rätt dyra, om man inte hittar dem på typ auktion.
MB1965
en trädgårdsbok, en vass sekatör, och en liten spade ?
Ophelia
Jag hade nog köpt en trevlig brummande leksak i form av en trimmer eller annat som låter. Köpte en bra trimmer till min pappa som han lallar runt med och trimmar ner varenda grässtrå (han är förresten mycket förtjust i sin snöslunga med*. Min kompis sambo (som är 30 år) är oxå mycket förtjust i brummaskiner, likaså min f.d svåger.

Annars är ju en riktigt bra grävspade ovärderlig, tillsammans med en skottkärra tummenupp.gif
Anma
Det händer i livet at det inte blir som man tänkt sig, det kanske inte blir något hus trots allt? unsure.gif
Eller så blir det ett hus där de gamla ägarna lämnar kvar alla sina redskap.

Därför kanske det vore en ide att köpa ett presentkort på till exempel Granngården. Då kan de köpa det som behövs själva. En bok om trädgård (Åsas förslag är jättebra!) till är inte helt fel. smile.gif
Vårlök zon 2
Hej!

En idé kan ju vara några snygga utekrukor, själv har jag alltid ett ständigt behov av fler stora utekrukor! Finns ju så mycket snyggt, i olika material. Och man kan ju alltid plantera något roligt i den när man ger bort den!
ninnisky
Skottkärra tycker jag är en strålande ide! De kanske behöver köra bort lite skräp när de ska flytta också biggrin.gif Finns det prisytrymme så ställ några blommor i eller nån flaska gott biggrin.gif
kerstin z5-6
och fyller han år ganska snart, pynta ett påskris med fjädrar och några fina fröpåsar coolgleam.gif
Annars är ju ett vårdträd en bra gåihop present
Kana
Åh, jag kanske är lite sent ute, men var bara tvungen att kommentera. Det vi köpte första året (förra året) var bl.a. skottkärra, rejäl spade, gräsklippare och trimmer. Det där med träd *kan* vara en bra idé, men när vi fick ett plommonträd blev jag mest stressad. crying.gif Jag var inte *alls* klar med planer för trädgården och vi fick helt enkelt gräva ner den lilla stackaren lite på måfå. Så om man alls är som jag, så rådes till lite försiktighet där...
Kakaduan
Bortsett från alla bra tips på nödvändiga saker (som de kommer att behöva skaffa ändå) kan man ju försöka tänka lite på lyx och vila. Här är några förslag:

Hängmatta
Grill och/eller tillbehör - grillvantar, tång, spade, etc
Lyktor för värmeljus på pinne att sticka ner i marken med krok (finns lite överallt)
Fågelbord
Fågelholkar
Fin välkommen-matta
Champagne till varma dagar
Vindspel
Check på X timmars arbetsinsats på tomten eller med huset

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon