Full version: Rudbeckia rötter
Ramoth
Har ett livskraftigt bestånd av rudbeckior som förökar sig via utlöpare och mest av allt ser ut som små, tunna solrosor i sitt växtsätt. (Är det någon som förstår vilka jag menar?) Fick dem av en godvän för flera år sedan, så vad de heter har jag ingen aningom.

Nu måste jag flytta - i alla fall lite - av beståndet till en blandad rabatt. Tänke plantera dem i hink/kruka utan botten för att begränsa utbredningen, men frågan är hur djupt ner rötterna kan tänkas gå.
Någon som har en aning?
Jag tycker om den och de är fina, men jag vill gärna ha annat i landet också angel_not.gif
kerstin z5-6
den ?

De brukar ha ett ganska stort rotsystem men klarar sig bra i hink utan botten

oavsett sort -1 är en rudbeckia -2 är

coropsis
Ramoth
Tackar för svaret!
Om jag bedömmer efter dina bilder så är det sannoligt rudbeckia jag har.
Här finns även ett par "köpe" rudbeckior men de är stabilare i sin konstruktion och sprider sig inte med utlöpare.
Den "busiga" sorten påminner mej om perenn solros.
kerstin z5-6
och jag gissar också at det är en heliantus eller annat .. rudbeckia brukar inte föröka sig på det viset....
Eva 33c
Blir den hög kan det vara jordärtskocka, blommorna på den ser ut just som små solrosor (och de rillhör samma släkte) och den sprider sig just sådär som du beskriver. Den blommar ganska sent på säsongen. Men det märker du ju om du gräver upp en bit på rötternas utseende. Jag har en annan solros (perenn) som jag fått utan namn som också sprider sig rätt ordentligt med utlöpare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon