catlady
Har förstått att man kan skicka in jordprov från sin trädgård någonstans och få reda på exakt vilken jordmån och pH-värde man har. Har någon härinne gjort det? Vart skickar man och hur mycket kostar det? Är det värt det, eller kan en tränad trädgårdsperson se vad som gäller utan att skicka in analys?
kerstin z5-6
Det är ganska dyrt -Ja man kan avgöra det på
1,vanligaste jordmånen i trakten , läget , växtlighet

2, jordens beskaffenhet sand , lera ? annat

3. Omgivande vanliga buskar och träd

En tomt där det tidigare växt tall ogran är relativt sur jord

De flesta trädgårdsväxter bekymrar sig inte så mycket om grundjorden -när man gör rabatter tillför man ju ny jord och gödsel
De enda man verkligen måste göra specialarrangemang för -är de som inte tål kalk dvs surjordsväxter
Ophelia
Skulle svara som Kerstin, jag som bor i Mälardalen vet i och med läget att sannolikheten för lerjord är överhängande (sedan finns det olika typer av lerjord men det kan man lära sig efterhand om det finns behov och det kan faktiskt variera inom trädgården). Kerstin tipsar om omkringliggande vegetation, det är smart och ger en bild av jorden samt även PH-värdet och även viss näringsinnehåll (grovt sett). Skadar inte att kanske låna en bok på biblioteket och läsa lite om skillnader mellan ler- , mull och sandjord. Annars finns sådant lagom beskrivet i våra rejäla trädgårdsböcker. Finns säkert info på nätet. Peta i jorden, rulla och känn efter.

PH-värdet kan man mäta själv via en mätare eller egen test med lackmuspapper och destillerat vatten (om man nu är intresserad och har väldigt knepiga växter).

Det är roligt att läsa om detta om man är intresserad biggrin.gif
catlady
Tack för svar! Jag oroar mig egentligen inte jättemycket utan tycker mest det är intressant. Men jag tycker mycket om till exempel på Rhododendron som vill ha sur jord. Jag pratar om en tomt i västra Skåne som gränsar både till granskog, bördiga kullar och en myr med vildvuxet gräs runt. Det låter väl som rätt sur jord? Jag får väl bjuda in en trädgårdsnisse från odla att hjälpa mig! flirting.gif
kerstin z5-6
Ja , det låter som sur jord , är man osäker på hur kalkhatare beter sig i den jord man har, mår ju rodde bra i upphöjd flirting.gif torvblocksbädd -och då väljer du ju själv ph på jorden
catlady
Som den amatör jag är måste jag fråga vad en torvblocksbädd är - kan man alltså köpa torvblock på typ Plantagen som har rätt sur jord för Rhododendron?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon