Jill-Ulrika
Det känns nästan lite vemodigt att lämna balkongodlandet för att gå över till trädgård, men vilken utmaning! Precis när jag nästan kommit underfund med balkongodligens hemligheter är det dags att uppgradera.

Trädgårdsarbetet känns svindlande i jämförelse med balkongodling. Det är så mycket mer grovgöra vilket alla lyckliga balkongodlare slipper. Balkongodlare får mecka mer, för att få hem och eventuellt upp jord på balkongen, undvika att spilla jord, vatten och näring på grannen, finplanera efter ibland hopplösa lägen, se till att balkonglådorna inte torkar ut, att krukorna inte är för små samtidigt som de inte får bli skrymmande, tänka smått och praktiskt osv.

Jag bara hoppas att man inte drunkar i trädgårdens grovgöra utan att jag kan hinna njuta också. Men jag kommer antagligen anlägga en liten balkongliknande krukodling som ett minne av balkonglivet:flirting:
anna_rispan
Vad roligt!!! Oj vad du kan göra en massa andra roliga saker i en trädgård!!
Susanna
När jag gick från balkongolding till trädgård så formligen exploerade mitt trädgårdsintresse! Det finns så otroligt mycket roliga saker att göra och att odla i en trädgård som är svårt på en balkong. I alla fall om man är grönsaksfreak som jag är. Och grovarbetet behöver du inte bekymra dig över - det är kul! Dessutom slipper man tänka på inte spilla på grannen! a0a.gif
Tjoppa
Jag flyttar också från balkong till trädgård i maj!
Det ska bli skitsvårt att släppa balkongtänket, förmodligen kommer mycket av den framtida trädgården bestå av "balkongväxter" som jag kommer ställa i samlingar med krukor. Men det kan ju också bli fint! Och på framsidan kommer jag nog att ha en riktig rabatt. blomma.gif
noora
Jag flyttade från balkong till trädgård för två år sedan, och jag är så lycklig för att jag slipper gå runt med vattenkanna hela tiden smile.gif Vi har lerig jord i trädgården, så det blir ännu mindre behov av vattning (så här på våren har vi snarare det omvända problemet på ett par ställen). Jag har nästan helt övergivit det här med krukor till annat än chili och tomater, eftersom det blev så mycket mer lättskött när man kunde plantera allt på friland i stället. De nackdelar jag har sett med trädgård är gräsklippning och rådjur. I övrigt har det bara varit fördelar! yahoo.gif
Jill-Ulrika
Ja, jag ser verkligen fram emot att slippa "dutta" som det lätt blir på balkongen. Jag kommer antagligen precis som du "Tjoppa" arrangera balkongväxter i krukor på olika sätt runt om i trädgården. Gamla vanor sitter i. Sen vill vill också olda grönsaker, morot och potatis och purjolök kanske. Kryddodling är man ju ganska bortskämd med iallafall som innehavare av en vindskyddad balkong i söderläge. Men ett liknande läge går nog att hitta även i trädgården.
faith
Grattis till flytten Jill-Ulrika rose.gif Jag drömmer om att få bo i hus en dag, det är något jag verkligen vill.

Samtidigt så tycker jag det är jättesnyggt med krukor även i trädgård så även om jag hade hus så skulle jag ha många krukor, det är jag övertygad om.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och jag gick från trädgård till balkongodling. Det är mycket svårare. Allt vad man är van med att ha, men plötsligt inte går längre. T.ex. alla grönsaker.

Elisabeth
Jill-Ulrika
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-03-2007, 19:09) *
Och jag gick från trädgård till balkongodling. Det är mycket svårare. Allt vad man är van med att ha, men plötsligt inte går längre. T.ex. alla grönsaker.

Elisabeth

Huva, det måste vara väldigt svårt att vänja sig vid. unsure.gif

Jag inser att det kanske inte på långa vägar kan vara samma sak, men min största balkonginspiratör Lena Israelsson som skrivit boken "Cityodling" kompletterar själv balkongodling med kolonilott. Det kan kanske vara en idé?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon