Full version: ricinfrågor
Kvarnvik
Hej
Har sått Ricin och funderar över om den kommer att bli grön eller rödbladig. På påsen är den rödbladig, men de plantor som har kommit upp är gröna. Mörknar de när de blir större? Jag har handlat fröna från buxus.
En annan fråga: Kan man plantera dem djupare vid omskolning? De vill ju gärna ränna iväg och bli långa...
Fenja
Den röda varianten har gröna blad från början, detta brukar ändra sig när det kommer ut i solskenet. Ricinen blir ju både stor och yvig och den växer fort. Jag vet inte om du kan sätta den djupare vid omskolning och frågan är hur mycket du vinner på det egentligen...
Mvh
Fenja
Gillan
Hmm, De Ricinplantor jag fått upp tidigare år har alla varit gröna från början och sedan gått vidare till lite mer rödaktig. I år har de hitills inte ens grott......men skam den so´m ger sig.

Jag skulle absolut plantera dem djupare vid omplantering. Ricinens rötter vill ha stor plats.......ju större plats, ju större planta är min erfarenhet.Sen beror det naturligtvis på vad man vill ha. så här vacker var vår Ricin hösten -05, minst en månad innan fullväxt.

[attachment=548:Växthus_...8_05_014.jpg]

[attachment=565:Växthus_...8_05_016.jpg]
Kvarnvik
Tack för svaren, jag har skolat om dem idag och planterat dem lite djupare, men inte mycket. Nu när jag ser hur stora de blir börjar det kännas som att de 5 plantor jag har sått kommer att ta över hela trädgården, tur att jag har gett bort de andra fem fröna i påsen... Jag tyckte att det var lite snålt med bara 10 frön när påsen kom, men hälften var nog.
Alba
Oh hjälp....blir de stora. giggle.gif

Jag har sått 10 frön idag. slap.gif

Blir till att dela ut bland vänner och släkt ...... man ska ju hålla sig väl med släkten biggrin.gif
Eva i Skåne
Ha ha, jag hade 20 frön, som jag tog från förra årets planta. Som tur är cool.gif har bara sex av dem grott och jag räknar inte med att det blir några problem att bli av med överskottet , så tio kunde jag gott haft. Jag gissar att alla mina fröer inte var mogna när jag tog dem.
För att knyta an till frågan om de blir röda eller ej så kan du se på stjälken. Är den rödaktig så blir bladen röda när plantan växt till sig lite.
katah
jag hade ricin ( två stora och fina) förra året ... men blev lite fundersam när jag hörde hur giftiga dom är.

Vet någon vad som är så giftig, fröna?

De sade på programmet att det var flera gånger giftigare än arsenik, men hur är det möjligt då att det är tillåtet att sälja fröna och att många kommuner har dessa växter i sina parker ?

Vet ni något vettigt om ämnet?
Gillan
Jag lade in en bild till i mitt första inlägg angående storleken plantan giggle.gif

Här kan ni som vill veta mer om ricin och dess gift läsa.
Ricin
tiagirl
CITAT (Eva i Skåne @ 18-03-2007, 19:33) *
Ha ha, jag hade 20 frön, som jag tog från förra årets planta. Som tur är cool.gif har bara sex av dem grott och jag räknar inte med att det blir några problem att bli av med överskottet , så tio kunde jag gott haft. Jag gissar att alla mina fröer inte var mogna när jag tog dem.
För att knyta an till frågan om de blir röda eller ej så kan du se på stjälken. Är den rödaktig så blir bladen röda när plantan växt till sig lite.

Jag har sått typ 40... Mest ett test för att se vilka som kom upp först osv beroende på blötläggning, filning eller bara som dom är. Ingen större skillnad tycker jag. Endel smällde det bara till och dom var uppe på några dagar och nu kommmer det några eftersläntare efter några veckor och det är oavsett hur dom var som frö! Så håll ut, du har kanske 20 st snart! tummenupp.gif

Däremot var det ett misstag att knöla ner dom i gran-plants-plugg-låda....hm...
Alba
Jag läste om Ricin......"Ricin är giftigt vid inandning"
Vad menas med det. Är det Ricin i tex flytande form som är giftigt vid inandning ----- så fattar jag det.

Vad händer om barn äter av tex blomman ?
Maggan H
Hela plantan är giftig, men fröna är värst - och dom bildas ju efter blomman, så håll barn och husdjur ifrån dem!
Alba
Oh hjälp det låter allvarligt..

Grannarnas barn hinner man ju inte ha koll på och inte katter.

Vad händer om fåglarna äter frö ??

Hur gör ni - har ni plantor ute ?

Jag vågar kanske inte sätta ut dem.
Maggan H
Jag har haft ricin i flera år, och inte sett att vår eller dotterns hund tagit några. Tror att de flesta djur har en inbyggd varningsflagg för giftiga växter. Och det är ju bara om de är torra och mogna som de ramlar ner på marken, och det kan du ju förhindra genom att klippa av dom i tid. Plantan är ju som sagt ganska hög.
Alba
OK tack för ditt svar - det blir nog utplantering i alla fall. Den är ju så snygg tycker jag.
Säkert kan jag ha andra giftiga växter utan att veta om det.
tiagirl
CITAT (Maggan H @ 20-03-2007, 11:51) *

Bara för att få se den igen.... whist.gif

Den är ju så vaaaaaacker, så mäktig på nåt sätt! Jag älskar ricinen och önskar jag upptäckt den många år tidigare!!!

Mina barn har aldrig kommit på tanken att äta av blommorna jag planterat, vare sig giftigt eller ätbart.
Gillan
Nu har ialla fall tre st Riciner tittat upp ur jorden. En av dem bortskänkes. Säg till om det är nån av er som vill att jag tar med den till Mässan yes.gif
Lady Hamilton
Om ingen annan tingat så vill jag gärna ha den smiley_small_hug.gif wub.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 24-03-2007, 14:46) *

Hhhrrrmmm, det ska bli kul å se din packning när du åker hem.... whistling.gif Fast mitt bidrag är relativt litet o hanterligt ännu! giggle.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 24-03-2007, 14:46) *

yahoo.gif bravo.gif Äntligen fick jag ge nåt tillbax smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 24-03-2007, 17:09) *
Hhhrrrmmm, det ska bli kul å se din packning när du åker hem.... whistling.gif Fast mitt bidrag är relativt litet o hanterligt ännu! giggle.gif

CITAT
Gillan
Äntligen fick jag ge nåt tillbax

Du kommer det att vara ÄNNU mera spännande att träffa er på Lördagen............... thanks.gif
AndreasBlomquist
Gillan, om det skulle vara så att du får upp ytterligare en ricinplanta som du inte har plats för så kanske jag kan få den? blomma.gif Jag har inte hunnit så någonting i år så det blir till att köpa alla plantor i år.
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-03-2007, 03:07) *
Gillan, om det skulle vara så att du får upp ytterligare en ricinplanta som du inte har plats för så kanske jag kan få den? blomma.gif Jag har inte hunnit så någonting i år så det blir till att köpa alla plantor i år.

Jag petar ner några till så löser det sig Andreas tummenupp.gif ( Fröna kommer ju trots allt från dig giggle.gif ). Du behöver ju inte få din på mässan, utan kan hämta senare yes.gif . Det finns kanske nåt mer du vill ha här också. Peppar och tomat tex.
AndreasBlomquist
Jo, alltså jag tackar ju aldrig nej till plantor. Jag hade planerat att köpa tomat, gurka och melon från Kalenius men skulle du få någon tomat över så tackar jag ju inte nej. smiley_small_hug.gif
Maggan H
Ett litet tips om ricin- Förra året satte jag ihop två plantor i en stor urna som jag ställde i uterummet, och där i hörnet kommer solen endast till några timmar på kvällen. De plantorna hade enorma, helt gröna blad, och verkade trivas hur bra som helst. Så utan sol blir plantorna helgröna. De var läckra de med. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon