Kamomill
Jag letar efter en buske att plantera i kanten av en rabatt längs med en mörkröd tegelvägg på ett 70-talshus. Rabatten är ca 50 cm bred. Busken ska stå invid väggen vid husets hörn, bredvid ett fönster. Den kan gärna bli 1,5-2 meter på höjden så att det blir lummigt vid fönstret, men inte sticka ut alltför långt från rabatten. Den får inte bli bredare än 1 meter (jag kan ju klippa den till en viss gräns, men det får inte vara något som snabbt breder ut sig eller skickar ut en massa rotskott).

Jag vill helst ha något som är fint även under vinterhalvåret. Antingen något vintergrönt eller med dekorativa grenar. Jag tycker väldigt mycket om syren, men en vanlig syren blir alldeles för stor. Jag har funderat på blommande buskar som dvärgsyren 'Palibin' och pärlbuske 'The Bride', men har också övervägt någon typ av en eller lagerhägg. Men frågan är om inte lagerhäggen blir för bred och dvärgsyrenen och pärlbusken lite för låga. Det får väldigt gärna vara något som blommar.

Det är sol ungefär halva dagen (västerläge tror jag).

Idéer emottages tacksamt! :-)
Ophelia
Jag satt oxå och tänkte på pärlbuske för den är så fin. En uppstammad gullregn? Eller en Prunus (tror någon typ av blodplommon, minns ej namnet men ska vara smaäväxande med mörka blad och rosa blommor)?
Lene i Fredrikstad (Norge)
Amelanchier spicata - den heter junisøtmispel på norsk, vet ikke hva den heter på svensk.
Denne busken vokser naturlig smalt. Den har blomster på våren, bær (spiselige) i august og vakkert løv på høsten.
Bærene spises av fugler eller du kan høste dem og bruke i sylt og saft, det er mye pektin i dem og mye blåfarge. Jeg har en liten hekk med disse, den er en halvmeter bred, nett og fin. Den tåler vind veldig godt. Jeg høster bærene og bruker til sylt.
anna_rispan
Hur stort blir ett sibiriskt ärtbusketräd? Finns väl en hängande med stam?? Men den kanske bara klarar upp till zon 3. Nån som vet vad jag far efter? Kanske skulle passa?
Ophelia
Men varför inte "göra" ett smalt träd eller buske själv? Med hälp av en snygg klätterställning (kan du ju köpa eller göra själv av bl a armeringsjärn och böja den i en rund form) så kan du ju ha klätterväxter som täcker in. Rosor, kaprifol, klematis, rosenvial m.m.

(Hittar tyvärr inte den vackra smalväxande prunusbusken med mörka blad och rosa blommor)
MB1965
pärlbusken jag har är inte så hög.

testa en smalväxande magnoliabybrid. Lillieflora "Nigra" kankse?
guldus
Framgår inte i vilken växtzon du bor, men om du vill ha en vacker vintergrön buske skulle jag rekommendera järnek ilex aquifolium "pyramidalis" med ett smalt koniskt växtsätt, vintergrön och med röda bär från senhösten till frampå vårkanten. Härdig i zon 1-2.
Kamomill
Tusen tack allihop för era förslag! :-)

Jag ska definitivt kolla upp amelanchier spicata, och blodplommonet, och magnolia lillieflora.

Jag bor i zon 1, glömde skriva det.

Vad jag är ute efter är något buskigt (men smalt) som täcker väggen, ett miniträd blir lite för kalt nertill för min smak. Och järneken för taggig.... Ja kräsen är man... ;-)

Jag är nog fortfarande ganska inne på pärlbuske 'The Bride'... Ni som har en sådan, växer den väldigt långsamt? Blir den lätt upp emot 1,5 meter eller håller den sig mindre? Hur är grenarna till färg och växtsätt? Den verkar väldigt fin i blommorna iaf.

Någon som har fler idéer?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gillar pärlbusken the Bride men smal är den ju inte utan de jag har sett är ganska breda och inte så jättehöga

http://images.google.se/images?q=Exochorda...tart=0&sa=N

I zon 1 kan du ju lätt ha syrenbuddleja och den är ganska snabbväxande, här i mälardalen fryser den ju ofta ner helt och den hinner ändå bli hyfsat hög och blomma under sommaren.

http://www.odla.nu/artiklar/buddleja.shtml
Boxer
Acer palmatum - Japansk Lönn
2 meter

Fothergilla major - Stor häxal
1 – 2 meter

Ribes sanguineum - Rosenrips
1-3 meter

Kalmia angustifolia - Smalbladig kalmia
ca 1 meter

Pieris japonica - Japansk buskrosling
1-1,5 meter

Daphne mezereum – Tibast

Euonymus alatus – Vingbenved

Hibiscus syriacus 'Coelestis' – Frilandshibiscus

Philadelphus 'Mont Blanc'

Svårt att hitta den ultimata busken g.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 24-03-2007, 23:26) *
Acer palmatum - Japansk Lönn
2 meter

Fothergilla major - Stor häxal
1 – 2 meter

Ribes sanguineum - Rosenrips
1-3 meter

Kalmia angustifolia - Smalbladig kalmia
ca 1 meter

Pieris japonica - Japansk buskrosling
1-1,5 meter

Daphne mezereum – Tibast

Euonymus alatus – Vingbenved

Hibiscus syriacus 'Coelestis' – Frilandshibiscus

Philadelphus 'Mont Blanc'
Svårt att hitta den ultimata busken g.gif

lägger till kamelia till listan ( camellia japonica ) den blir oftast lite över m i vårat klimat kanske 2m i skyddade lägen . gillar sur jord blir inte så bred och kan beskäras efter blomningen på bredden . grenarna är långa och växer upprätt . blommar sen sen höst eller på vintern eller tidig vår . öppnade blommor tål inte frost men busken tål ca -20c och man beskär efter blomningen . då beskär man veck oönskade grenar och vinter skador . är vintergrön oftast kan tappa bladen beroende hur vintern blir och man bör skydda den från blåst på vintern . en lätt odlad växt som klara sig utan skydd i zon 1 . finns olika färger men enkla blommor och vita och röda sorter är härdigaste , vit är kanske fint till tegel ??

http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi
http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...p;Search=Search
http://www.floridata.com/ref/c/cam_jap.cfm
lite länkar mycket info

Kamomill
Åsa där sa du något... Syrenbuddleja kanske är precis vad jag letar efter! Den blir ganska hög men ändå smal nertill, den växer snabbt och blommar på sensommaren, drar till sig fina fjärilar... Och kan väl beskäras hårt om den skulle bli för stor? Då skulle man kanske kunna sätta ihop två färger och få det ännu mer varierat. Hmmm... g.gif

Jisses vad många fina Kamelior det finns, håller med om att en vit skulle vara snyggt mot väggen. Men det kan vara lite blåsigt ibland på hörnet, undrar om den verkligen skulle klara vintern?

Philadelphus 'Mont Blanc' tycker jag också om. Hur bred blir den tro? Mindre än andra schersminer?

Jättebra förslag ni kommer med! Jag blir mer och mer inne på något doftande och blommande som inte nödvändigtvis behöver vara vintergrönt. Jag kan föreställa mig att det där lite trattformade växtsättet som syrenbuddleja har passar. Det är nere vid marken det inte finns så mycket plats, men att den blir överhängande gör inget.

thanks.gif
Alexander-VG-zon3
min har klarat vintern i blåsigt läge , ända den gör är att tappa bladen så fall om det blåser . annars är det bara ibland och inte alltid är det ingen fara . och du kan beskära den och där kommer nya blad på våren och sommaren . den har en liten tid nu under sen vinter å tidig vår som den kan se lite ful ut hur vintern har blivit men annars är dom fina åretrunt och lätta att beskära
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon