honda
Hej !

Har gjort en jordanalys, men vet inte vad jag skall göra för att få gräsmmattan att se bättre ut. Rullade ut färdig gräsmmatta förra sommaren och den blev snabbt sämre (regnade mycket här i Skåne)

Ph 7.9
Fosfor lättlösligt P-AL 22
Kalium lättlösligt K-AL 15
Magnesium lättlösligt Mg-AL 18
Ledningstal 0,6
Mullhalt 2,6
Lerhalt 7
Sand grovmo 74
Jordart nmh ISa

Ophelia
Min spontana tanke är att det är ett väldigt högt PH för en gräsmatta (men det beror givetvis på vad man har för sorter i gräsmattan).

Av min erfarenhet så tycker jag att det ser ut som om du har bra tillgång i jorden på fosfor, kalium och säkert magnesium. Låg mullhalt och lerhalt (men det är ju jorden som du har och vi alla har ju våra jordar med för- och nackdelar).

Det kvittar om du har en bra halt av ämnena om PH-värdet skulle vara för högt då det förhindrar gräset att ta upp näringsämnena som finns i jorden och därmed "svälts ihjäl" fastän näringsämnena finns "mitt framför ögonen".
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle avvakta alla grässorter som ingår i gräsblandningarna lär inte ha kommit igång än, inte ens i skåne. Troligtvis blir gräsmattan grön och fin när värmen kommer och gräset sätter fart att växa på allvar.

Det kanske är något lågt ledningstal bara 0.6 vilket indikerar att det är ganska näringsfattigt men det går ju lätt att slänga på lite gödning längre fram även om gräs inte är så enormt kinkigt.
honda
Hej!

Vad jag har förstått så är det inte så lätt att sänka PH-värdet, läste att man kunde tillföra okalkad torv som blandas ner till ett djup av ca 30cm. Eftersom man inte vill börja om på nytt med gräsmattan så känns inte detta som ett alternativ.

Finns det något gödningsmedel som är mer lämpligt med mina förutsättningar? jag använde weibulls super gramino förra året. Och när skall man göda för första gången i år?
Ophelia
Jag skulle chansa på att tillföra dressning i form av fin torv, fint barkhack eller annat som är PH-sänkande. Det är inte det mest ideala men ta en bit i taget då gräsmattan redan ligger där. Som gödsling finns ju roddisgöding som inte tillför kalk och är lämplig för surjordsväxter, säkert inte det bästa för en gräsmatta men jag tror att när PH-balansen är bra för gräsmattan kan gräset börja ta upp näringen bättre.

Finns även dem som använder svavelpulver för att sänka PH-värden i rabatter men jag vet inte hur bra det är. Likaså att tillsätta järnvitriol/järnsulfat.

Förhoppningsvis har Åsa rätt och jag fel och då kvittar det väl hur du gör för gräset börjar då växa ändå och bryr sig inte om det höga PH-värdet.
honda
Tack för svaren, jag får väl vänta ett tag och hoppas att det tar fart efter en gödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon