|
Xiphoideus
17-03-2007, 18:38
Har hamnat i diskussion med min äkta hälft gällande skötseln av vår gräsmatta. Jag vill absolut inte använda några kemikalier i trädgården, hörde någonstans att man inte ska använda något i trädgården som man inte vill att ens barnbarn ska ha i magen så småningom... Maken däremot insisterar på att gräsmattan måste gödslas och kalkas för att inte bli vanvårdad, växa dåligt och bli full av mossa och ogräs. Vem har rätt? Kan man ha en strikt ekologiskt skött gräsmatta eller är det en utopi? Vad finns det för alternativ till kemikalier för att hantera gräsmatteproblem?
Lena i Torslanda
17-03-2007, 18:41
Det enklaste sättet att ha en ekologisk gräsmatta är att bara låta gräsklippet ligga kvar. Då behövs ingen ytterligare gödning. Kalk är ju inget konstigt med, det är ju ett naturligt material. Men kalkning av gräsmatta görs ofta slentrianmässigt utan att man vet om det behövs eller ej. Behövs i regel aldrig.
Åsa, mälardalen zon 2
17-03-2007, 18:53
Japp att låta gräsklippet ligga kvar gör ju att all näring återgår till marken men vill man ha en del gräsklipp till annat finns det ju faktiskt pelleterad hönsgödsel och liknande som man kan slänga ut istället för konstgödning.
Och kalk behöver man nog bara ifall man har extremt lågt pH i marken och det är det mycket sällan i trädgårdar.
Xiphoideus
17-03-2007, 19:00
Jag antar att det maken vill satsa på är tre delar; gödning, kalk och något mot mossa. Jag hävdar att mossa aldrig kommer att bli ett problem eftersom gräsmattan har full sol hela dagen. Så utifrån era svar anser jag frågan vara löst, det blir inga kemikalier här inte!
Ophelia
17-03-2007, 19:05
Jovisst kan man sköta en gräsmatta ekologiskt. Viktigt är ju att se till att gräset trivs och toppdressa gärna och se till att det mår bra och för detta behövs inga kemikalier. CITAT (Xiphoideus @ 17-03-2007, 19:00)  Jag antar att det maken vill satsa på är tre delar; gödning, kalk och något mot mossa. Jag hävdar att mossa aldrig kommer att bli ett problem eftersom gräsmattan har full sol hela dagen. Så utifrån era svar anser jag frågan vara löst, det blir inga kemikalier här inte!  Tyvärr måste jag göra dig besviken. Finns mossarter som gillar sol så solen är i sig ingen lösning. Lösningen är att få gräset att trivas och vettig klippning samt underhålla så mossan konkurreras ut.
Alexander-VG-zon3
17-03-2007, 19:09
CITAT (Xiphoideus @ 17-03-2007, 19:00)  Jag antar att det maken vill satsa på är tre delar; gödning, kalk och något mot mossa. Jag hävdar att mossa aldrig kommer att bli ett problem eftersom gräsmattan har full sol hela dagen. Så utifrån era svar anser jag frågan vara löst, det blir inga kemikalier här inte!  mossa har jag i gräsmattan i fullsol och väldigt torrt på sommaren o mossan frodas där , man kan ju använda både ekologisk och konstgödsel det är ju ändå det samma för växterna och skadar knappats djur och människor , löv och gräsklipp är bra för mikro liv ojj vi skrev samma om mossan Ophelia
Så lite vitklöver med i gräsmattan. Klöverns rötter binder kväve ur luften så då behöver inte ni gödsla. Och som flera andra har sagt tidigare, låt gräsklippet ligga kvar.
Xiphoideus
17-03-2007, 19:16
Ophelia - vad menar du med vettig klippning? Just det är makens stora fasa, att enda sättet att få en fin gräsmatta utan kemisk hjälp är att klippa den flera gånger i veckan. Räcker det med en gång i veckan eller då bäddar man för problem?
Ophelia
17-03-2007, 19:32
CITAT (Xiphoideus @ 17-03-2007, 19:16)  Ophelia - vad menar du med vettig klippning? Just det är makens stora fasa, att enda sättet att få en fin gräsmatta utan kemisk hjälp är att klippa den flera gånger i veckan. Räcker det med en gång i veckan eller då bäddar man för problem? Vettig klippning är att man inte klipper den stackars gräsmattan kort så den slickar efter marken. Hur ofta är beroende på väder, jordmån, näringsinnehåll, grässort m.m. Lämplig höjd är 4-5 cm, informera maken om att om gräset tillåts höjd ger djupare rotsystem = konkurrerar lättare ut mossan. En grundregel är att aldrig klippa bort en 1/3-del av gräset längd för att undvika störningar i tillväxten. Vertikalskärning är inte heller fel då man stimulerar gräset att sända ut utlöpare = sprider sig. Men detta är aktuellt på en mer använd gräsmatta och att köra med en vertikalskärare är kanske inte så miljövänligt. Luftning...mja.....det gör definitivt ingen skada (exempelvis gå med grep och sticka ner i marken) men en riktig luftning kräver att man kommer ner en 40 cm i backen. Glöm inte att mossan faktiskt har en bra uppgift att fylla. Det är nämligen den som tar upp mycket av näringsämnena i jorden innan gräset börjar växa och förhindrar därför urlakning av bl a kväve från våra villaträdgårdar.
Åsa, mälardalen zon 2
17-03-2007, 20:30
Håller med om klippningen de flesta klipper den för kort ex. förra grannarna hade en gräsmatta som var konstant brun men de snaggade den hela tiden till bara någon cm. Kan även lägga till att ska gräsmattan klara av barnspring mm. ska den vara ännu högre än 4-5cm då ska den gärna vara uppåt 6-7cm.
4-5cm = paradgräsmatta och den ska man inte gå så enormt mycket på.
+Bor man i ett område där det är sommartorka bör man vara sparsam med klippning under den varma och torra perioden vi är nog de enda som har en knallgrön gräsmatta när det är soligt och torrt alla andra har en gulbrun och torr gräsmatta.
Vill man ha en gräsmatta á la golfgreenerna som ju är ganska korta så måste man försöka få tag på de grässorterna vilket är ganska dyrt jag har för mig någon sagt att vissa specialsorter kostar 1000kr kilo eller något liknande, samt en del sorter på golfbanorna överlever inte alltid vintern utan man måste så nytt varje år. +Ska man klippa så korta gräsytor krävs mycket välslipade skär på klipparen.
Vi klipper alltid gräsmattan till 7 cm och aldrig mer än en gång i veckan. Vi har hittills varken gödslat eller kalkat gräset, och jag är jättenöjd med hur gräsmattan ser ut. Å andra sidan tycker jag att ett visst inslag av mossa bara är bra (det är mjukt att gå på och det grönskar redan nu när själva gräset fortfarande är lite brunt) och jag har inte förstått vad det är för fel med att ha inslag av andra växter än gräs i gräsmattan  Bara det är grönt och inte sticks för mycket är jag nöjd  Den enda anledningen till att jag tycker att vår gräsmatta ser "ovårdad" ut då och då är att vi ibland klipper lite för sällan, men det går alltid att åtgärda genom att köra ett varv med gräsklipparen.
Piccante
20-03-2007, 15:06
CITAT (Xiphoideus @ 17-03-2007, 18:38)  Har hamnat i diskussion med min äkta hälft gällande skötseln av vår gräsmatta. Jag vill absolut inte använda några kemikalier i trädgården, hörde någonstans att man inte ska använda något i trädgården som man inte vill att ens barnbarn ska ha i magen så småningom... Maken däremot insisterar på att gräsmattan måste gödslas och kalkas för att inte bli vanvårdad, växa dåligt och bli full av mossa och ogräs. Vem har rätt? Kan man ha en strikt ekologiskt skött gräsmatta eller är det en utopi? Vad finns det för alternativ till kemikalier för att hantera gräsmatteproblem? Iofs tycker jag att allt som kallas ekologiskt är tramsigt,men det är ju en annan sak. Jag förstår din tanke och håller absolut med. Men jag tycker kanske inte att kalk räknas som en onödig eller skadlig kemikalie? Har man väldigt sur jord så visst kan man kalka, det är ju trots allt inte farligt för något. Men annars skulle jag göra som i de tips du har fått, klipp inte gräset för ofta, låt klippet ligga kvar, behöver man gödsla använd t.ex. hönsgödsel och ha gärna klöver i gräsmattan. Jag vet att vissa gnäller över vitklöver för blommorna torkar och ser tråkiga ut, och de kan bilda mattor i gräsmattan men det är i stort sett bara ärtväxter som kan fixera kväve och tillför marken näring, förutom Al då förstås som oxå är kvävefixerare men inget man har i en gräsmatta direkt. Men det är ju jättebra med gröngödsling.
Gossen Ruda
20-03-2007, 16:18
Håller med Markus om "ekologin" i sammanhanget. En ekologisk gräsmatta existerar inte eftersom den i sig är oekologisk, nämast en ekologisk öken. Företeelsen existerar inte i naturen. Men om man nu bortser från detta....
Varning för vitklöver om du inte vill ha en klövermatta!!!!! Får klövern fäste är det bara Stroller Combi eller nyanläggning som gäller. Inget ont om klövern i sig men den kväver gräset till slut.
Beträffande konstgödning så är det en principfråga huruvida man kallar det oekologiskt eller inte. Kvävet finns där precis som i koskit och annan "naturgödning" i form av nitrater eller nitriter. Exakt samma ämne och uppbyggnad så ur farlighetssynpunkt är det samma sak, dock är konstgödningen mycket lättare att hantera. Annars kan man använda Algomin som lär passa in i ekologitänket men det gör mer ont i plånboken.
Xiphoideus
20-03-2007, 16:31
Nu har vi slängt på flera säckar hönsgödsel, en kompromiss som vi båda känner oss nöjda med. Stanken ligger som en våt filt över grannskapet men gräset ska nog växa fint...
Gossen Ruda
20-03-2007, 16:46
Eller också har du bränt bort det totalt. Hönsskit är inte att leka med.
Piccante
20-03-2007, 17:01
Åh det glömde jag ju! Men gossen Ruda kom med ett jättebra tips. Algomin gräsmattegödsel fick gräset hemma att växa så det knakar. Tycker algomin är bra över lag och visst lite dyrare kanske, men väldigt drygt att använda.
Eva i Västerås
26-03-2007, 20:49
Algomin gräsmattgödning är faktiskt förstärkt med oorganiskt kväve. Men det är bra.
Synd om er som hunnit få ut hönsgödseln. Den är inte kul när man inte kan blanda i den i jorden. Den är nämligen inte komposterad/brunnen som kogödsel, utan bara torkad. När den blir blöt har man alltså i princip färsk hönsgödsel. Lukten av den har ni ju redan upptäckt. Men ni kan ju vattna ordentligt, och kanske toppdressa med sand, om lukten dröjer kvar länge.
Ett billigt och effektivt kvävegödningsmedel är guldvatten. 1 del urin till 10 delar vatten. Vattna ut tunt och jämnt. Luktar faktiskt inte alls, och kladdar inte som hönsgödseln gör nät den blir blöt. Men du har kanske svårt att få din man med på att gå på pottan? Smyggödsla?
Visst är vertikalskärning lite halv-o-ekologiskt, men tämligen effektivt.
Mot mossan kör vi varje vår med motorgräsklipparens (fy oss!) knivar bytta mot mossrivarkrokar innan vi gödslar. Det ser för dj--igt ut efteråt, men efter en vecka har gräset börjat komma, och en vecka till ser det skapligt ut. Den gräsmattan har massor av klöver, tusensköna, brunört och smörblommor, men det verkar som om den hårda hanteringen är elakare mot ogräsen och klövern än mot gräset.
Hoppar vi över mossrivningen en vår har vi tjock mossa i skugglägena, eftersom den växer så fort det är +-grader, medan gräset ska 6-8 grader. Men gör videt otrvligt för mossan och gödslar gräset så blir det grönt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|