sqrulan
slap.gif Min mormor gjorde denna goda dricka då jag var liten,men ingen vet hur hon gjorde. g.gif
Enbär eller enris kokades på spisen,tror jag.Det är tragiskt att man inte frågade medan hon levde.

Har någon ett sånt recept? 000.gif
Rapchic
man kan ju göra te på det... men en /enbär är jätte urindrivande
anna_rispan
på Odla

är det gott?? det verkar gott när man ser på alla barn i bullerbyn. hur smakar det??
sqrulan
smiley_small_hug.gif Tack för receptet! Jag minns att det var jätte gott,om detta nu är samma!

Försökte en gång för några år sedan ett annat recept men den blev brun och

smakade kåda,eller nåt sånt.Jag minns att den var nästan ofärgad,lite ljusgul

Var väldigt törstsläckande som kolsyrad.Tedricka är ju åxå gott. smile.gif
ingrid fuxwall
Är det inte rätt recept du fått så hör av dig.
Brukar göra enbärsdricka till jul men då anväder jag humle och det blir gott.

ingrid
sqrulan
idea.gif Det kanske kan vara gott,vem vet kanske hon gjorde det?
Måste bara vänta tills snön har tinat undan lite så jag kan
komma fram till enbuskarna.

Humle har jag mycket av varje sommar. tummenupp.gif

kerstintvers
Hej! Jag letade på nätet efter uppgifter om enrisdricka, och hamnade på den här sidan som jag tycker verkar lite trasslig. Men om det funkar: Varifrån var din mormor? - Min farfar var från småländska Tjust, och jag gör efter hans recept varje år. Min mor gjorde det alltid förr.
Det är inte humle i, men lite jäst och socker. Kokas senast på Luciadagen om man vill ha det färdigt till Julafton.
Vill du ha receptet?
Kerstin Olsson i Dalsland
tvers.redskap@telia.com
Rosmarin
CITAT (kerstintvers @ 13-12-2008, 22:18) *
Hej! Jag letade på nätet efter uppgifter om enrisdricka, och hamnade på den här sidan som jag tycker verkar lite trasslig. Men om det funkar: Varifrån var din mormor? - Min farfar var från småländska Tjust, och jag gör efter hans recept varje år. Min mor gjorde det alltid förr.
Det är inte humle i, men lite jäst och socker. Kokas senast på Luciadagen om man vill ha det färdigt till Julafton.
Vill du ha receptet?
Kerstin Olsson i Dalsland
tvers.redskap@telia.com

Detta låter spännande tycker jag. Jag skulle gärna vilja ha det receptet. Tack!!!
sqrulan
tummenupp.gif Ja det vill jag verkligen ha! Min mormor bodde och levde i västerbottens inland och all mat som hon lagade var underbar men receptsamlingen fanns i hennes huvud och den tog hon med sig då hon dog. sad.gif
karlsdal
Inte det svar du söker, men Hammars bryggeri i Närke gör (?!gjorde iaf) en enbärs-läsk. Ur-god!! Som must (jul-/påsk-) fast enbärssmak...
Stevieboy
Min gamle 83-årige far i Skellefteå lagade enbärsdricka till jul och på hösten till surströmmingen. Jag kan fråga honom om receptet om du vill. Det jag vet är att han köper ett enbärsextrakt från apoteket som är en liten flaska som man tar typ droppar till liter dricka. Resten vet jag inget om, det är iallafall ingen alkohol i drycken.

mvh

Steven
sqrulan
Ja visst vill jag att du frågar honom hur han gör, visste inte att det fanns enbärsextrakt? Det är ju roligt att testa så alla recept är välkomna. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon