Full version: Många lerkrukor
sqrulan
Kan man göra nåt roligt av gamla lerkrukor?
Jag har många av den mindre sorten och har ingen användning av dom,ligger bara o skräpar i boden.

Tog en gammal lampskärm (trådställning) förra året o vände den upp o ner,klädde den med mossa å
vips så hadde jag en hangingbasket.

Gillar roliga små tips! Kanske ni ligger o ruvar på några bra. smiley_small_hug.gif
anna_rispan
hmm jag brukar ju faktiskt slå sönder de små o ha över hålen i krukor så att jorden inte ramlar ut. men du naks evill ha roligare tips?? hmm, hur bor du? kan du odla taklök i dem?? jag var i en trädgård när det var öppen trädgård o ungdomarna i huset odlade taklök överallt i små krukor, i cementrör i en ram. de var helt tokiga i taklök.
Kanske små sedumarter kan funka också....
sqrulan
idea.gif
Tack för tipset!

Jag har sett dom som hänger flera i ett snöre med knutar mellan

och har dom som vindspel.

Det blir nog att krossa o använda som dränering i botten på stora krukor.

Jag brukar åxå använda kottar i botten,då blir inte krukorna så tunga. rose.gif rose.gif
anna_rispan
kottar! tack för tipset!! det vore ju idealiskt. tråkigt att rensa komposten sen från tegelbitar när jag tömt mina balkongkrukor....utan att plockat bort teglet...
Alba
Om du har krukor med olika storlek kan du göra så här:

1 fat på marken + 1 upp och nedvänd kruka på fatet
På krukan ett nytt fat av mindre storlek + 1 kruka av mindre storlek upp och nedvänd.

Fortsätt och bygga så tills det blir en pyramid. Krukorna bildar en fin dekoration.

När det regnar faller vattnet så vackert ner över krukorna och faten. När översta fatet är full sipprar det över till nästa fat osv..
emas
Har sett de som gör fågelmatshållar av små lerkrukor inför vintern. D v s sätta i snöre och fylla med blandning av ... ja vad är det nu ... nån sorts fett och fågelfrön.
Alba
Jag kom just på en sak till.

Jag har delat en kruka och lagt den i en rabatt. Från krukan och ut i rabatten har jag satt massor av taklök så det ser ut som vatten som rinner ur krukan.
sqrulan
thanks.gif

Gud va många roliga ideer!!!! tongue.gif

Jag ska nog prova några av dessa. bravo.gif

"vattenfallet" lät ju fint,man kan ju ha det på uteplatsen
där det syns bäst då det regnar. tummenupp.gif
kerstin z5-6
Så några auriklar och gör en aurikelteater

noora
CITAT (Alba @ 18-03-2007, 15:30) *
Jag kom just på en sak till.

Jag har delat en kruka och lagt den i en rabatt. Från krukan och ut i rabatten har jag satt massor av taklök så det ser ut som vatten som rinner ur krukan.

Mamma gjorde liknande saker med gulbrokig citrontimjan när några stora krukor hade spruckit. Jättesnyggt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon