|
Full version: Jordisering
Jordisera är bra tycker jag, men hur gör ni andra på våren? Man måste ju sluta i god tid att jordisera innan det är tid att så
Madeleine1
18-03-2007, 10:53
Jag vet inte ens vad jordisering är - har du lust att berätta?
Man borrar ett hål i marken och stoppar ner matavfallet där och sen täcker man med jorden igen. Det är alltså ett sätt att bli av med avfallet genast, i stället för att först lägga det i en kompost och sedan lägga tillbaka det på jorden när det förmultnat. www.skurupsborren.se
CITAT (rosita @ 18-03-2007, 15:14)  Man borrar ett hål i marken och stoppar ner matavfallet där och sen täcker man med jorden igen. Det är alltså ett sätt att bli av med avfallet genast, i stället för att först lägga det i en kompost och sedan lägga tillbaka det på jorden när det förmultnat. www.skurupsborren.se Fast just matavfall bör man inte gräva ned, det tillåter knappast kommunerna. Men trädgårdsavfall är ju bara bra om det omsätts så fort som möjligt.
puskas5
19-03-2007, 21:46
Jag har läst en hel del på Skurupsborrens hemsida. Upphovsmannen är kritisk till kompostering men jag förstår inte riktigt hans argument. Kompostering är ju i princip en imitation av naturens sätt att ta hand om avfall. Mannen får fram fantastiskt pumpor och annat med sin metod men när man kollar närmare hur han gör ser man ju att han ägnar enormt mycket tid åt att förkultivera i växthus, vattna med mera så frågan är hur mycket hans odlingsframgångar kan tillskrivas hans "jordisering" och hur mycket som beror på hans minutiöst genomförda odling. Jag är inte expert på kompostering men jag är lite undrande inför vad som händer om man gräver ner matavfall i en grop utan syretillförsel. Vad blir det för typ av nedbrytning? Hur kan växterna tillgodogöra sig näringen i nedgrävt avfall? Den som startade den här tråden sa att jordisering är bra. Vilka erfarenheter har du? Dela med dig! Anders i Lund
puskas5
19-03-2007, 22:10
Jag ser nu på Skurupsborrets hemsida att upphovsmannen i ärlighetens namn publicerar kritik mot hans metod som kommer från forskare på Alnarp. De tar upp just det som jag är undrande inför, nämligen nedgrävningen av icke nedbrutet avfall. Forskarna påpekar bland annat att vid nedbrytning i syrefattig miljö förbrukas syre som växternas rötter egentligen skulle ta upp. De påpekar också att vid nebrytning i syrefattig miljö bildas farliga och illaluktande gaser. Upphovsmannens kommentar är: Det är märkligt hur människan i alla tider alltid först har motarbetat nya idéer. Det är inte mycket till argument för att han har rätt. Jag skulle vilja se lite mer solid forskning kring hans metod innan jag köper den. Fast jag har köpt hans Skurupsborr. Det är perfekt när man ska borra hål till stolpar eller ta upp planteringsgropar Anders i Lund
Jag har använt jordisering i 1½ år och är positiv. Avfallet förmultnar mycket fort och grödorna verkar växa och frodas bättre. Lök testade jag att odla på två ställen, det ena med jordisering och det andra utan. Det märktes att löken som växte där jag jordiserat, frodades bättre och gav mer skörd. De farliga och illaluktande gaserna som en del pratar om, förekommer även vid kompostering. Att gräva ner avfall har folk gjort i alla tider, så sker även i naturen, så det kan inte vara fel. Jag återkommer gärna med mer erfarenheter efter ytterligare en säsong!
CITAT (rosita @ 20-03-2007, 08:13)  Jag har använt jordisering i 1½ år och är positiv. Avfallet förmultnar mycket fort och grödorna verkar växa och frodas bättre. Lök testade jag att odla på två ställen, det ena med jordisering och det andra utan. Det märktes att löken som växte där jag jordiserat, frodades bättre och gav mer skörd. De farliga och illaluktande gaserna som en del pratar om, förekommer även vid kompostering. Att gräva ner avfall har folk gjort i alla tider, så sker även i naturen, så det kan inte vara fel. Jag återkommer gärna med mer erfarenheter efter ytterligare en säsong! Hur djupt grävde du ner kompostmaterialet till löken? Det är ju en utmärkt att gräva ner kompostmaterial när man gräver landet på våren. Men jag förstår inte varför man skulle behöva använda en borr? Löken har ju ingen nytta av näring som ligger 50 cm ner, det är bättre att lägga det på ytan (gröngödning) eller gräva ner det grunt.
Jag borrar ca 30 cm! Avfallet hamnar då ca 15-20 cm under ytan. Och det är mycket lättare att borra än att gräva!
Sommartorparn
20-03-2007, 08:51
Diskussion om jordisering dyker upp lite då och då på forumet. Här är en länk. http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=skurupsborrenfler hittar man med sökfunktionen
Svante, zon 1
20-03-2007, 10:02
CITAT (puskas5 @ 19-03-2007, 21:46)  Jag har läst en hel del på Skurupsborrens hemsida. Upphovsmannen är kritisk till kompostering men jag förstår inte riktigt hans argument. Jag har också läst hans hemsida. Hans borr är säkert jättebra om man vill göra ett runt, djupt hål. Att gräva ner avfall i landet funkar säkert också bra, ungefär lika bra som kompostering (men det är inte direkt en ny uppfinning). Kritiken mot på Skurupsborrens hemsida mot kompostering ger jag däremot inte mycket för. En del av kritiken stämmer, men kan lika gärna användas mot "jordisering". T.ex. är problemen man får i en fuktig, dåligt luftad kompost samma som man får om man gräver ner avfallet för djupt. Andra delar av kritiken är bara helt uppåt väggarna. T.ex. verkar Börje Gustavsson på allvar tro att kompostering ger mer utsläpp av koldioxid än "jordisering", vilket tyder på att han inte kan särskilt mycket om kemi. Det spelar ingen roll hur nedbrytningen sker - kolet i avfallet blir koldioxid i vilket fall som helst!
Xiphoideus
20-03-2007, 10:13
CITAT (Svante, zon 1 @ 20-03-2007, 10:02)  Kritiken mot på Skurupsborrens hemsida mot kompostering ger jag däremot inte mycket för. En del av kritiken stämmer, men kan lika gärna användas mot "jordisering". T.ex. är problemen man får i en fuktig, dåligt luftad kompost samma som man får om man gräver ner avfallet för djupt.
Andra delar av kritiken är bara helt uppåt väggarna. T.ex. verkar Börje Gustavsson på allvar tro att kompostering ger mer utsläpp av koldioxid än "jordisering", vilket tyder på att han inte kan särskilt mycket om kemi. Det spelar ingen roll hur nedbrytningen sker - kolet i avfallet blir koldioxid i vilket fall som helst! Så du är en hejare på kemi, så bra! Själv har jag läst på herr Gustavssons sida och försökt sätta mig in i vad som egentligen är mest miljövänligt, jordisering eller kompostering, men inte kommit till klarhet i frågan. Därför har det slutat med att jag faktiskt inte gör vare sig det ena eller det andra och det är förstås ett slöseri. Då vågar jag alltså anlägga en kompost utan att ha dåligt samvete nu!
Svante, zon 1
20-03-2007, 10:20
Det viktiga är väl att man sköter sin kompost ordentligt. En kompost med mycket hushållsavfall kan lätt få för mycket kväve och bli för blöt och kompakt. Då kan man få problem med dålig nedbrytning, dålig lukt och näringsförluster i form av ammoniak och lustgas.
Lösningen är att ströa med tort, kolrikt material och att röra om. Jag använder sågspån men här på forumet har folk många andra förslag.
puskas5
13-09-2007, 07:00
Jordisering, det vill säga nedgrävning av avfall i jorden, dyker med jämna mellanrum upp som ämne i detta forum. Många vittnar om att de gräver ner avfall och att det "går bra". Men finns det någon som verkligen har jämfört odling i jordiserad jord med odling i jord som har tillförts kompost? Mannen med Skurupsborren predikar jordiseringens lov men han säljer ju borret och har ett egenintresse. Någon som själv har gjort jämförande studier eller någon som har läst om jämförande studier?
CITAT (Svante, zon 1 @ 20-03-2007, 11:20)  Lösningen är att ströa med tort, kolrikt material och att röra om. Jag använder sågspån men här på forumet har folk många andra förslag. Först måste jag kommentera Svantes inlägg om kolrikt material. Det är allt material som innehåller ämnet kol som vid förbränning bildar gasen koldioxid. Ju mer kol i materialet desto mera gas. ALL förbränning bildar koldioxid. Även människans egen andning! Jag har använt både kompostering i varmkompost, maskkompost och traditionell kompost. Dessutom har jag provat jordisering. Samtliga metoder har gett samma resultat i slutänden, eftersom komposten ju också "vänds" ner i befintlig mark. Rätt skötta = samma resultat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|