Full version: vad ska jag så nu?
malin72
det som ska sås är:

perren stockros
perren solros
körsbärstomat busk
blåklint
vanlig verbena
sommar malva
ballong blomma vit och blå
paprika
tagetes
eldblomma (alonsoa warscewiczii)
himelsblomma (commelina coelestis)
gyllenbär (physalis pruinosa)
salvia
malvan den lila höga (från boxer)
porslinsveronika (veronica gentiaoides)

nu när vissa flyttade ut igen så finns det plats på hyllorna 000.gif så vilka ska jag börja med nu tycker ni g.gif
vissa sås jag ute direkt som luktisar,vanliga solrosor,blomma för dagen,krasse
men vilka behöver komma igång nu sos.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Paprika är det brådskande att så om det nu inte är en ganska snabb sort, ofta sår man ju paprika i jan-feb.

Gyllenbär kan du också starta med ofta tar det ju 2-3veckor innan de gror. Kanske du kan börja med tomaten men det beror ju på vad du har för faciliteter, om du har tänkt ha dem utomhus kan du vänta ett par veckor till, jag har inte börjat med tomatsådd än ev. sår jag nästa helg.

malin72
tack Åsa då sår jag paprikan och gyllenbären väntar med tomaten... tummenupp.gif
kerstin z5-6
Rubbet " crazy.gif fast som vanligt har jag ingen som helst åsikt om det ätbara .. det får Åsa ta hand om blomma.gif
malin72
aha det är dags att så allt nu sweatingbullets.gif ok då tur att det regnar ute idag då flirting.gif

Magdis
Är det bråttom med paprikan även när man bor så långt norrut som jag gör o inte har nåt växthus? Jag kommer inte att sätta ut dem före 10 juni ändå. Har inte sått dem ännu o inte tomaterna heller.
malin72
hoppas att Åsa svarar dig magdis tummenupp.gif

men nu undrar jag vilka ska vara varmgroende.....vilka vill stå på akvariumet tills dom grott????
är någon av dessa mörker groende????????
något annat jag ska tänka på???????????? dunno.gif
kerstin z5-6
nej det är inget särskilt ,vad jag kan se smile.gif-ingen behöver ens undervärme
Eva 33c
Fast blåklint behöver du ju inte förkultivera alls om du inte vill. Jag sår mina direkt på landet i slutet av maj.
malin72
CITAT (Eva 33c @ 18-03-2007, 18:08) *
Fast blåklint behöver du ju inte förkultivera alls om du inte vill. Jag sår mina direkt på landet i slutet av maj.

nu är allt sått...aj min rygg -cry-.gif men jag tog inte blåklinten den åker i backen 000.gif
Magdis
Har också sått massa fröer nu o stämmer in tillsammans med Malin: AJ MIN RYGG!
Nu har jag bara tomaterna och ett par sommarblommor kvar. Sommarblommorna funderar jag på att bara strö ut i rabatten, det är dvärgklint och petunior. Borde väl gå bra? Är tänkt till dotterns lilla lekstugerabatt.

Det jag sådde nu var paprika, ett-årig stockros, månadssmultron och riddarsporre + akleja som jag tagit från mina egna plantor i höstas. Broccolin har jag kvar att så också ja...
joulanta

Petunior går nog inte att sätta direkt i jorden behöver förgro inne länge. Satte mina mitten av februari Är snart dags att skola dom
Så satt dom inne nu.
Elizabet

Magdis
OK..tack för den upplysningen Joulanta! smile.gif Då ska jag förgro dem inne iallafall.
malin72
sådde den 18 och idag tittar salvian och den lila malvan upp w00t.gif på 2 dagar a0a.gif oj dom ville verligen gro dom a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon