Full version: Hängsälg
Tjoppa
Jag vet att jag kanske är lite tidig ute, men det kan vara bra att veta saker innan det är för sent. flirting.gif
Jag har en hängsälg i en kruka på balkongen som kommer att planteras ut i trädgården senare i vår.
Förra året var den riktigt ful och tanig tills jag fick rådet här på Odla att beskära den ganska hårt så trädet kunde använda alla krafter till att grena sig mycket mer, eller vad man nu säger. Sagt och gjort, den blev superfin efter det.
Men nu i år igen märker jag att det finns en hel del döda grenar som inte kommer att växa mer, precis som förra året, när ska jag ta bort dessa? Jag tänkte att, eftersom den redan har börjat knoppa, kanske det är bra att beskära den redan nu så den hinner lägga ännu mer energi på att grena sig än vad den gjorde förra året, iom att jag beskärde den mycket senare då.
Vad säger ni som vet bättre än jag?
CGB
Döda grenar kan du ta bort när som helst. Hos oss brukar Jösse sköta om övrig beskärning.
Cilla
Om jag inte minns fel så fick du också rådet att lösa orsakerna till att du får mycket grendöd. Större kruka, ingen växtnäring efter midsommar och mer isolering på vintern. Större kruka med delvis ny jord ger dig lite av alla tre, och grendöden blir troligtvis mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon