Är det nån som vet om det är nån skillnad på kogödsel från plantskola för 50-60:- och kogödsel från stormarknad för 25:- ?
Det som verkar skilja mest mellan billig och dyr plantjord är kvalitén på torven (min egen spekulation) och även påkogödseln består ju till större delen av torv så kanske är det det som skiljer . Sen tror jag att plantskolor m.fl. har ett större pålägg rent generellt jmf. med byggvaruhusen och stormarknaderna.
Ibland är det också samma innehåll i påsarna även om det är olika tryck på dem. Det går nog inte att säga var man hittar den bästa skiten ... man får prova sig fram och hitta nån variant som är bra och till rimligt pris.
Förra året körde jag med Bauhaus egen variant och den var minsta sagt varierande i kvalitén.
Så, jag är också öppen för förslag.
Svante, zon 1
20-03-2007, 10:06
CITAT (Gurkan @ 18-03-2007, 13:28)

Förra året körde jag med Bauhaus egen variant och den var minsta sagt varierande i kvalitén.
Vad var det för fel på gödseln från Bauhaus?
Jag odlade en del sommarblommor direkt i säckar (i uppslitsade hål). I några av säckarna växte det otroligt bra men i andra växte det knappt alls, i en av säckarna dog alla plantorna. Det var samma plantor och samma förutsättningar för alla så jag antar att det var innehållet i en del av säckarna som var dåligt på nåt sätt.
CITAT (Gurkan @ 20-03-2007, 13:45)

Jag odlade en del sommarblommor direkt i säckar (i uppslitsade hål). I några av säckarna växte det otroligt bra men i andra växte det knappt alls, i en av säckarna dog alla plantorna. Det var samma plantor och samma förutsättningar för alla så jag antar att det var innehållet i en del av säckarna som var dåligt på nåt sätt.
Eller om det var alltför bra=näringsrikt!
CITAT (KURT @ 20-03-2007, 13:12)

Eller om det var alltför bra=näringsrikt!
Tveksamt, inget såg övergött ut och det var plantor som ska tåla mycket näring.
Svante, zon 1
21-03-2007, 15:03
Hmm, var skall man då köpa? Jag har också tänkt köpa ett antal säckar och är inställd på att hitta något 4-5 säckar för en hundralapperbjudande. Vem kan man lita på?
Ardisia
21-03-2007, 15:56
Jag gjorde en odlingslåda på gräsmattan förra året och fyllde den med 4 säckar kogödsel från plantskolan för 100 kr. Det växte så det knakade. Men det kanske har att göra med att jag blandade alla säckarna, en enstaka säck kan ju vara av sämre kvalite men det märktes ju inte i detta fallet.
therese.kvist
23-03-2007, 21:04
Änglamark ska väl vara bra?
Jag tycker den är ok!
Preussen
03-04-2007, 15:57
den skiftande kvaliteten kan bero på att några säckarna är från förra året. det är trots allt en färskvara. för mig har säckjorden alltid funkat. å andra sidan har jag inte odlat direkt i den.
oftast är kogödsel på säck kompost och torvblanding som blivit dränkt med urin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.