Katti med torpet
Har köpt frön från RaraVäxter av denna, för i år, nya växt. Är dock lite fundersam på hur jag skall så den.
Läste någonstans att den har känslig pålrot. På påsen står det dels: kyl fröna en vecka, men också: sås direkt på friland. Lite motsägelsefullt om de inte har tänkt sig att man skall direktså i februari?!? eller kyla "fröpåsen" men det är väl ingen vits eller?
Sådde några i en kruka som jag lät stå på altanen under januari varefter jag tog in den under lysrör, hände inte ett smack...
Är dessutom osäker på om den är anuell eller bienn, tycker att jag får lite olika svar på olika ställen. Enl RaraVäxter är den (HA) vilket jag brukar tolka som hardy annuell, dvs fröna kan ligga ute över vintern och gror till våren, rätt eller fel?.
Är det någon som har några erfarenheter av den eller allmänna tips?!?

Så här ser den ut enligt bilden på Rara Växter (verkar inte gå att göra en länk till just den sidan tyvärr)
kerstin z5-6
Det är en anuell , gror varmt och ska gro lätt -enligt alla uppgifter jag sett -Dåliga frö ?
Så direkt på friland-brukar betyda snabbgroende men ev med pålrot / vallmo är ett exempel
Om man sår dem glest och skolar tidigt brukar det inte vara problem även med det som har pålrötter

verkar vara direktöversatt engelska såråd -där kan man nog så på friland i februari ..
Katti med torpet
Tack för svaret!
Skönt att få alla frågetecken uträtade. rolleyes.gif
Det här med pålrot ger mig lite bryderi, kan jag skola en gång som vanligt eller innebär pålroten att jag bör plantera ut direkt innan roten hinner bli för stor?
I så fall bör jag väl inte så tidigare än 1maj om jag räknar med att frostrisken är över 1:a juni?
kerstin z5-6
Du kan skola ut en gång som vanligt -det är vid plantering du ska vara lite försiktig med pålroten bara -gäller ju många perenner med , Vallmo , Brudslöja, Lewisia , stormhatt , Baptisia osv
SEN vill de inte flytta
Har du djupa krukor brukar sådana sorter bli glada smile.gif
Selma
Har i år sått Anchusa för första gången. Frö från Unwins. Sådde första omgången 13/1; fick stå inomhus.Av ca 10 frön fick jag 2 små plantor...
Sådde en omgång till 11/2 och satte ut direkt på inglasad balkong, och där gick det mycket bättre! Jag tror nästan alla har
grott. Jag har ingen värme på!
Katti med torpet
Hm, då går ju dina erfarenheter tvärt emot Kerstins?!
Ja lättgrodda i rumstemp var de så inte så jag får väl göra ett nytt försök att ställa ut dem på altanen. Tack för dina erfaranheter, känns dumt nog lite bättre om det inte bara är jag som har problem med dem (även om du ju löste dem rolleyes.gif )
kerstin z5-6
Så är det ju ofta .. och gror inte dina inne passar väl svalmetoden jättebra -testa o rapportera så vet vi sen hur vi ska råda nån annan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon