Full version: Kastanjträd
papegojflickan
har ett litet kastanjträd på tomten. Igår hottade jag en kastanj under det som antagligen legat där i vinter.
Jag stoppade ner den i en kruka med jord o har den inne i ett fönster.
Var det rätt ? Hur ska jag göra för att få ett till träd av den ? Ja att det tar lång tid att få ett träd begriper jag med smile.gif)
Men hur ska jag få den att gro o växa och hur tar jag hand om den ?
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är hästkastanj och den brukar man så i en hög kruka på hösten och sedan får den stå ute över vintern fröet brukar behöva kallstratifiering. Ditt frö kan nog ha fått naturlig kallstratifiering med tanke på att det legat på marken så finns det liv i fröet lär det gro.

Skälet till att man ska ha en hög kruka är att hästkastanj har en pålrot och den ska störas så lite som möjligt så det är även bra att plantera ut växten när den är ung så pålroten får fritt nedåt och inte stöter på något hinder. Då blir trädet mer stabilt i framtiden hästkastanjer blir ju stora så det är bra ifall de har bra förankring under marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon