|
emmapemma
18-03-2007, 11:48
Mina höstsatta vitlökar tittar ju upp nu. Jag antar att de vill ha mat. Kan jag gödsla med hönsgödsel? Enl. en bok jag har (Köksträdgården) ska man grästäcka, men det finns inget gräs på vår "gräsmatta", det är mest lera, plus att det inte kommer att växa än på några månader.
Hönsgödsel är mycket bra. Sprid ut och mylla ner lite grand så blir det nog bra. Det är bra om du kan täcka jorden lite längre fram när gräsmattan börjat växa.
emmapemma
18-03-2007, 13:22
Varför är det bra att täcka jorden?
anna_rispan
18-03-2007, 13:27
o mina vitlökar har inte tittat upp.  har de ruttnat bort då?? ska jag peta ner några nu på en gång? får lite att msaska på till sommargrillningen iallfall kanske. Anna i zon 3(4)
Man täcker jorden med gräsklipp för att hindra jorden att torka ut, för att hindra ogräset att gro och dessutom för att ge kväve till grönsakerna.  #4 Du kan sätta vitlök nu. Vet inte vilken zon du odlar i, men i zon 1 hinner vitlöken bli klar i höst.
anna_rispan
18-03-2007, 14:32
jag odlar i zon3(4). så det kan vara så illa att de ruttnat bort alltså.
#6 Det behöver inte vara så! De har kanske bara väntat på lite mer vårvärme!
anna_rispan
18-03-2007, 15:15
CITAT (rosita @ 18-03-2007, 15:10)  #6 Det behöver inte vara så! De har kanske bara väntat på lite mer vårvärme!  okej: jag får vänta ett tag till alltså. att jag fått för mig att de ruttnat är just att de inte växte upp nåt efter nedpetandet. fast jag får väl hoppas att jag satte ner dem i rätt temperatur helt enkelt. inte för varmt alltså.
Då är det förmodligen så att de inte vill vakna riktigt ännu. De ska inte hinna titta upp innan vintern, det bästa är när de inte tittar upp förrän till våren!
Madeleine1
18-03-2007, 18:08
CITAT (anna_rispan @ 18-03-2007, 14:32)  jag odlar i zon3(4). så det kan vara så illa att de ruttnat bort alltså.  Nej, det skulle jag nog inte tro. Jag har zon 2-3 och mina har inte heller tittat upp än! Vi får vänta ett tag till skulle jag tro.
anna_rispan
28-03-2007, 10:22
Har era i zon 3(4) vaknat? Jag var på landet i går o såg inte skymten av grönt där vitlöken är nedpetad! Mamma odlar på en lott bara några meter i från min lott o hennes har titta upp. Några stycken iallafall. De var tydligen runt 5-7 cm långa redan.
Vågar jag gräva runt o kolla om den ruttnat eller ska jag fortsätta vänta....
Svante, zon 1
28-03-2007, 12:27
Jag bor i zon 1 och mina har inte tittat upp än (hade inte i helgen i alla fall). Det beror lite på jordmån, läge och hur djupt du satte dem. Det är ingen ko på isen än på någon vecka!
skogstroll
28-03-2007, 12:30
jag bor i zon 3(4) och mina dök upp i vinter och är nu nån dm
anna_rispan
28-03-2007, 12:35
CITAT (Svante, zon 1 @ 28-03-2007, 13:27)  Jag bor i zon 1 och mina har inte tittat upp än (hade inte i helgen i alla fall). Det beror lite på jordmån, läge och hur djupt du satte dem. Det är ingen ko på isen än på någon vecka! okej! jag kan tåla mig lite till alltså... Hehe ingen ko på isen... har ju funderingar på att slänga ner några klyftor nu annars o testa o se hurmycket de hinne rväxa. jag har inte gott om plats så jag vill gärna göra det på samma ruta så att säga... CITAT (skogstroll @ 28-03-2007, 13:30)  jag bor i zon 3(4) och mina dök upp i vinter och är nu nån dm men! vad olika det är. ja jag kanske petade ner dem lite väl djupt. o så kan det kanske vara så att jorden där håller kylan bra också.
Svante, zon 1
28-03-2007, 22:29
Jag gissar att det kan bero på när man satte vitlöken. Tidgt satt hinner antagligen utvecklas längre under hösten och kan tillochmed titta upp redan på senhösten. Jag satte min vitlök första veckan i december, så jag är inte förvånad om den tar lite tid på sig.
mamamaggan
28-03-2007, 22:32
Satte min vitlök i höstas och den är uppe 15 cm.
Alexander-VG-zon3
28-03-2007, 22:33
jag satte med mina i höstas och dom är nu 10-15cm höga
Satte mina i början av december och dom började växa ganska omgående. Sen har dom bara tuffat på, ett litet avbräck när halva vitlökslandet hamnade under en tre meter djup snödriva i februari ... men nu växer dom på bra igen.
Svante, zon 1
29-03-2007, 17:41
Jag gick ut i landet letade och hittade faktiskt enstaka 3-4 cm långa vitlöksskott. Så här ser de ut när de sticker upp bland marktäckningen:
[attachment=839:vitlokskott.jpg]
De har nog kommit igång av det vackra vädret, men det har skett helt nyligen!
therese.kvist
29-03-2007, 18:54
Finns det vitlök att köpa nu? Eller tar ni dom från affären?
Alexander-VG-zon3
29-03-2007, 19:05
jag köper en stor och kraftig och fin vitlök från konsum och sen delar jag varje klyfta och plantera för sig , och dom växer alltid lika bra
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2007, 13:08
CITAT (therese.kvist @ 29-03-2007, 19:54)  Finns det vitlök att köpa nu? Eller tar ni dom från affären? Sättvitlök(onamnad) kan finnas på våren men annars är hösten bästa tiden att köpa utsäde. Man kan ofta lyckas med utsäde från affären men det finns ju viss risk för sjukdomar samt i vissa länder behandlar man vitlökarna så de inte ska gro så lätt. På hösten kan man köpa utsäde som passar för vårat klimat hos ex. Åke Truedsson eller Törnviks frö, utsädet brukar dock ta slut ganska snabbt så man får inte vänta för länge med beställningen. Har man bra växtföljd etc. kan man ta eget utsäde i framtiden så man måste inte köpa utsäde så ofta.
anna_rispan
06-04-2007, 17:14
Jippi!! I dag var jag en snabb sväng förbi trädgårdslandet och såg att vitlöken tittat upp. Inte alla men många ändå. Nu känns det bättre.
polecat
08-04-2007, 15:05
Hos mig har vitlöken börjat titta upp och jag undrar om jag ska täcka den ? Det kan vara mycket vinter kvar här hos mig i Zon 5-6. / Polecat
Preussen
27-06-2007, 10:37
PICT0002.JPG hm, något är konstigt med min vitlök. det växer en andra lök på stammen nere vid löken. vad kan detta bero på? min spontana gissning är övergödning.
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2007, 18:54
Stresslök tippar jag, vissa sorter är benägna att producera stresslökar så snart som det inte är optimal odlingsmiljö, en känd sån sort är Thermidrome som gärna sätter lökar på stammen när den är stressad. Stresslökar på Thermidrome kan se ut såhär:
Preussen
27-06-2007, 21:25
nog en bra gissning. sorten är typ 1 och heter messidrome (om jag nu inte helt misstar mig). vad är det som föranleder stressen?
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-06-2007, 19:54)  Stresslök tippar jag, vissa sorter är benägna att producera stresslökar så snart som det inte är optimal odlingsmiljö, en känd sån sort är Thermidrome som gärna sätter lökar på stammen när den är stressad. Stresslökar på Thermidrome kan se ut såhär:  Jag vill också veta vad stressen beror på! Jag fick några små stresslökar på tre av mina plantor.
Preussen
16-07-2008, 17:17
på de sorter som sätter halslök är det svårt att undvika sådana. så länge det inte påverkar lökens storlek och kvalitet spelar det ingen roll.
jag tog upp all min vitlök för ca 1 vecka sen. väldigt tidigt blev det för här nere har vi haft en torr sommar.
Jag har också tagit upp mina redan. Jag är ganska nöjd med resultatet, för att vara första gången och särsklit med tanke på att jag glömde att gödsla..
Preussen, jag är rätt nyfiken på dina vitlökar, var inne på din blogg och kollade. Har du möjligtvis en klyfta eller två över av någon av sorterna?! Jag kan skicka ett frankerat kuvert till dig, och en slant som tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|