Full version: Köldhärdiga palmer
guldus
Kan med glädje konstatera att min väderkvarnspalm (trachycarpus fortunei) har klarat sin andra vinter på friland vid sommarstugan i Bohuslän. Med hjälp av lite granris och en gammal trasmatta runt stammen uthärdade den köldknäppen i februari. Har nu fått blodad tand och vill pröva andra palmer som är köldhärdiga. Har förstått att det ska finnas andra arter men vill gärna få goda råd från andra som har lite mer erfarenhet.
Alexander-VG-zon3
det finns ju en del till som klara mer än -10c . men sommaren funkar inte för dom så även i zon 1 nära kusten kan dom stryka med på vintern fast den inte va så kall . men väderkvarns palm och wagners palm klara även sval sommar .

du kan prova dvärgpalm ( chamaerops humilis ) jag har en som har klarat min vinter och är jätte fin och grön i inner bladen . denna palm ska man ge skydd vid ca -10c -12c men även täcka marken runt om så det inte regnar på den ( regn skydd ska man ha på när det blir höst , vid vinter är det redan för sent att lägga på regnskydd ) . vid -15c fryser bladen veck men har den stått torrt så kommer nya blad .

Jubaea chilensis klara ca -15c måste stå torrt på vintern och skydda palmen vid -10c . denna är svår för den vill ha lång och värm sommar hos oss .

sen har vi sabal minor och nålpalm , dom klarar -20c utan större problem ,sabal kan även klara fukten och regnet på vintern vilket skulle döda andra palmer . men dom dom här palmer kommer knappast växa nåt hos oss ( eller mycket litet ) och till slut tyna bort om vintern är kall ( -15c -25c ) . så därför bör dom endast planteras vid kusten där vintern är mild för att sommaren är sval . hade sommaren varit över +30c under flera dagar så hade dom här två klarat sig långt upp med skydd . så jag ser ingen mening med att plantera en sån här planta som är stamlös . köper man en liten planta för dyra pengar och inget händer .

en annan palm som inte är testad är Serenoa repens ska kunna klara sig fint till -15c . men dock tror jag även den är långsam i Sverige och behöver regn skydd

butia palmer finns med men dom är någ svåra här skulle jag tro

jag själv har väderkvarnspalm och dvärgpalm ska även testa nålpalm fast jag vet att den någ inte kommer växa nåt

vill du ha mer omfattande skydd

kan du testa olika rhapis och chamaedorea palmer om du väljer rätt sort så finns där en del som klarar -6c -9c -12c kräver dock skydd på vintern men växer bra i våra somrar .

är man expert på detta område kan man testa Washingtonia filifera kräver torrt på vintern och skydd vid -5c . den växer snabbt å återhämtar sig snabbt efter en vinter . men kräver torrt å soligt på vintern i skyddande lägen

sen råd
regn och vinter skydd , torrt på vintern och vatten spräng rötterna på våren om det är tjäle . göda inte efter midsommar

guldus
Tack flaxss för ditt utförliga svar. Hade tankar på jubaea chilensis men förstår att den växer långsamt och som du säger kräver varma somrar. Ett alternativ är väl att odla i större kärl som man ställer frostfritt under vintern.
Bizze
Jag skulle rekommendera C.humilis som ett andra alternativ, satte en i juni 2005 och den är grön och fin inu och växer bra. Tåler vind bättre än T.fortunei men inte riktigt samma extrema kyla.
guldus
Trodde inte att C. humilis gick att odla på friland i Sverige, men den är ju väldigt vacker så det är kanske värt ett försök.
Fascinerande bilder från din trädgård!
Bizze
Jag brukar bara lägga över en fiberduk när det är som allra kallast, väldigt lätt att täcka eftersom den är så liten med. Tackar:) kommer mer bilder snart, då med humilisen med på också. Ska prova två nya arter med nu detta året, snart ska en Chamaerops humilis var. cerifera och en Trithrinax campestris planteras. Enda problemet här är blåsten, kyla brukar det inte bli mycket av här.
Alexander-VG-zon3
CITAT (guldus @ 19-03-2007, 09:14) *
Trodde inte att C. humilis gick att odla på friland i Sverige, men den är ju väldigt vacker så det är kanske värt ett försök.
Fascinerande bilder från din trädgård!

jag har 3c humilis på svenska heter dom dvärgpalm , en som stod oskyddade och klarade sig fint fin och en som fick skydd

CITAT (Bizze @ 19-03-2007, 09:52) *
Jag brukar bara lägga över en fiberduk när det är som allra kallast, väldigt lätt att täcka eftersom den är så liten med. Tackar:) kommer mer bilder snart, då med humilisen med på också. Ska prova två nya arter med nu detta året, snart ska en Chamaerops humilis var. cerifera och en Trithrinax campestris planteras. Enda problemet här är blåsten, kyla brukar det inte bli mycket av här.

har du provat grön vinter väv ???
mycket bättre än fiberduk !

sen måste Trithrinax campestris stå väldigt väldigt torrt för att klara kyla egentligen passar den inte heller i Sverige för den klara inte våra somrar . men provar du den ha den väldigt torrt på vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon